-
SWOT анализ
- Силни страни
- Продажбите на вино във Виетнам отчитат положително
представяне в обем и стойност;
- Продуктите от Европейския съюз се възприемат като висококачествени и първокласни;
- Във Виетнам има голям брой живеещи западни граждани и
туристи, които имат вкус към виното;
- Вътрешното производство на вино е ограничено. Вината, произведени във Виетнам, обикновено, са с по-ниско качество.
- Слаби страни
- Общото потребление на вино е много ниско, поради
липсата на винена култура и високите цени на вносните продукти;
- Вината са изправени пред силната конкуренция от страна
на бирата:
- Поради голямото количество документация, която трябва
да бъде изготвена, процедурите за достъп до пазара са много продължителни.
- Възможности
- Вината, внасяни от Европейския съюз ще бъдат изцяло
безмитни през 2027 година в резултат на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам;
- Богатите потребители предпочитат вносни вина, като
предпочитат предимно френските и италианските вина;
- Консумацията на вино сред жените нараства. Жените във
Виетнам са по-отворени към консумация на нови вина;
- 87 географски указания на вина са защитени съгласно
Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам.
- Заплахи
- Чили доминира вноса във Виетнам като стойност и обем.
Австралия ще получи по-добър достъп до пазара съгласно търговското споразумение за Транс-тихоокеанско партньорство;
- В момента вносителите са изправени пред високи мита и
данъци;
- Рекламирането на алкохолни напитки с 15% съдържание
на алкохол или повече е забранено във Виетнам.
2. Потребление на вино
2.1. Развитие на потреблението
Въпреки силната конкуренция на бирата, която е много по-популярна във Виетнам, продажбите на вино отбелязаха положителни резултати през последните пет години. През 2024 година виното отчете малко по-силен общ ръст на обема. В периода 2020-2025 година общото потребление на вино се е увеличило с 5,2%, като червеното и бялото вино са начело, нараствайки съответно с 9,2% и 7,4%.
Червените и пенливите вина бяха най-популярните видове вино във Виетнам през 2024 година с обем на продажбите съответно 9,8 и 2,4 милиона литра. Консумацията на бяло вино е относително ниска и възлиза на 1,7 милиона литра. Консумацията на вино „Розе“ е много ниска - само 33 000 литра, което е малка част от 14-те милиона литра вино, консумирани във Виетнам.
Потреблението на вино на глава от населението, което е минимално в сравнение с европейските страни, се очаква да остане като цяло стабилно на 0,5-0,6 литра през следващите пет години.
2.2 Профил на потребителя и критерии за покупка
2.2.1. Потребители
По отношение на културата на пиене, повечето виетнамски потребители са склонни да изберат бира пред вино, тъй като бирата се предлага на по-достъпни цени. Виното, наистина, се счита за твърде скъпо за потребителите с ниски доходи. Освен това, бирата изглежда по-подходяща за пиене с виетнамската храна, отколкото виното. В резултат на това, виното остава ниша на пазара. Mного e популярнo сред следните потребители:
- Чуждестранните туристи и западните граждани, живеещи в по-големите градове като Хошимин и Ханой. Техният брой нараства с всяка година.
- Виетнамците със средни и високи доходи, живеещи в по-големите градове и по-изложени на западната култура. Сред тези потребители, вино купуват предимно мъжете, тъй като във виетнамската култура пиенето на алкохол е предимно мъжка дейност. Статистически типичният винопиец във Виетнам е мъж, който предпочита червени, танинови и силни вина с високо съдържание на алкохол. Въпреки това, тъй като жените все повече навлизат в света на бизнеса и получават повече покупателна способност, те проявяват по-голям интерес към виното. Жените са склонни да предпочитат по-леки, плодови вина, като сред тях са доста популярни пенливи вина, базирани на Prosseco и Merlot. Освен това, за разлика от мъжете, които по принцип са консервативни, жените са по-отворени за нови вина и често посещават винарни заведения и дегустации на вина. Това ги прави ясен целеви пазар за вносни продукти.
Предпочитанията за вино до голяма степен варират в различните райони на страната и между възрастовите групи, както следва:
- Южен Виетнам: Предвид топлия и влажен климат, южните потребители често предпочитат леките и доста сладки вина;
- Северен и Централен Виетнам: Потребителите в тези райони предпочитат пълни, силни вина, обикновено червени. Там се консумират много вина с висок процент на алкохол;
- Възрастните потребители предпочитат да купуват червено и класическо вино от френски произход като “Бордо”;
- По-младите потребители обичат да експериментират и консумират повече видове вино.
Като цяло, виетнамците с високи доходи обикновено вярват, че внесените продукти, особено от страните от Европейския съюз и САЩ, превъзхождат местните продукти. За отбелязване е, че френските продукти се радват на голяма популярност сред виетнамските потребители, като виното от „Бордо“ е водещо. Името на този продукт наистина се използва често и като общ термин за вино. Италианското вино също силно се предпочита от виетнамските потребители поради високото си качество.
2.2.2. Поводи и начин на консумация
Продажбите на вино обикновено достигат своя връх в края и началото на годината, когато хората купуват такива продукти за подаръци. Преди и по време на празнуването на Нова година и Лунната Нова година забележимо се ускорява потреблението на вина. Всъщност, по време на тези празници се осъществява около 65% от цялата консумация на вино във Виетнам.
Френското вино обикновено се предпочита пред чилийското вино, когато става въпрос за подаряване на подаръци за празници, тъй като последното се счита за твърде евтино за подходящ подарък. Независимо от това, чилийското вино често е част от кошниците за подаръци с по-ниска цена. Освен това, ценовото предимство на чилийското вино го прави предпочитано в различни други ситуации.
Има и други важни поводи за консумация на вино и ситуации, при които е, по-вероятно, да се консумира вино. Това са периода на виетнамската зима, празника на Свети Валентин, семейни събития като сватби, погребения, различни поводи за празнуване. Тъй като се възприема като висококачествен продукт, виното също се превърна в основен елемент на бизнес вечерите.
Въпреки много поводи за употреба на вино, едно от основните предизвикателства при употребата на вино на трапезите на виетнамските потребители е трудността, напитката да подхожда на основните виетнамски ястия.
2.2.3. Критерии за покупка
За повечето потребители с ниски доходи във Виетнам, цената е основният критерий за покупка в ограничените случаи, когато купуват вино. Този тип потребители, обаче, е по-вероятно да изберат по-достъпна бира. Обратно на тях, по-богатите потребители с вкус към виното, обикновено, отдават по-голямо значение на качеството, надеждността на марката и оригиналната опаковка. В резултат на това, те, обикновено, предпочитат европейските вина пред местните продукти. Сред потребителите със средни и високи доходи, цветът също придобива значение като критерий за покупка. Все повече от тях, наистина, подбират червено вино с цел ползи за здравето. Независимо от това, струва си да се имат предвид различните нюанси между потребителските групи, посочени в раздела „Потребители“ по-горе, когато се разглеждат критериите за покупка.
2.2.4. Вино в магазините за продажба на дребно
Вносното вино във Виетнам, обикновено, се продава на дребно на следните цени:
- Икономични - под 300 000 виетнамски донги (11 евро) за 750 ml;
- Средни - от 300 000 до 600 000 виетнамски донги (11-21 евро) за 750 ml;
- Премиум - над 600 000 виетнамски донги (21 евро) за 750 ml.
Както в случая с алкохолните напитки, отстъпките обикновено не са ефективни за стимулиране на продажбите, въпреки че се предлагат промоции или леки отстъпки през пиковите периоди.
Да се откроят продуктите може да бъде предизвикателство, особено в масовите супермаркети, където много различни продукти могат да споделят малко място на рафтовете. Обхватът на масовите модерни търговски обекти, в частност магазините, може да бъде много ограничен.
Ситуацията с излагането на продуктите е различна в специализираните магазини, където рафтовете за вината са по-просторни и организирани, и продуктите са по-добре изложени.
Вината, често, са в луксозна опаковка, особено, ако са насочени към пазара на подаръци. Вносното вино почти винаги се продава в стъклени бутилки от 750 мл.
Като се има предвид, че нивото на знание на потребителите за вината са предимно ниски, за да подпомогнат избора си, купувачите, обикновено, се консултират с персонала относно вида на продукта, вкуса и историята на марката,. Това прави присъствието на обучен персонал или разпространението чрез по-специализирани търговски обекти полезно, особено за първокласни продукти.
През следващите години се очаква продажбата на вино във Виетнам да продължи да има положителни резултати като обем, въпреки че се очаква да се сблъска и с по-силна конкуренция от страна на бирата. Предполага се, че продажбите на червено и бяло вино ще водят ръста в сектора, като се увеличават съответно с 5,4% и 5,7%. Независимо от това, пенливото вино и розето също ще отбележат положителен ръст от по 4,1%, всяко.
Не се очаква всеобхватна скорошна промяна на тенденциите на развитие на пазара на вино във Виетнам. Мъжете със среден и по-висок доход в градовете ще продължат да бъдат основен потребител на вино във Виетнам, макар да съществуват и други потребители и да има различни нюанси в предпочитанията за покупка на вино, зависещи от редица фактори. По-младите демографски групи, склонни към експериментиране, и нарастващият интерес на жените към виното са интересни и нарастващи потребителски сегменти.
3. Предлагане на вино
3.1. Вътрешно производство
Във Виетнам има 15 производители на вино с общ годишен капацитет от около 1,5 до 2 милиона литра, като винарната „Vang Dalat“ е най-голямата. Пазарният им дял, обаче, е доста ограничен в сравнение с вносните вина с добра репутация за качество.
Въпреки това, Виетнам планира отглеждане на грозде за производство на вино в провинции като Ninh Thuan и Lam Dong. Един от най-големите лозарски райони във Виетнам е Ninh Thuan с около 2 500 хектара.
3.2. Внос и износ
Тъй като местното производство на вино е ограничено, местното потребление разчита главно на вноса. По отношение на стойността, вносът на вино във Виетнам нараства постоянно през последните години, достигайки през 2024 година до 35 милиона евро.
През последните години, Виетнам внася, предимно, вино от Чили, което се ползва от по-ниски митнически тарифи, в сравнение с други страни, благодарение на Споразумението за свободна търговия между Виетнам и Чили, влязло в сила през 2012 година. Чилийското вино е достъпен продукт, подходящ за социални събирания и подходящ за консумация заедно с виетнамски храни. Стойността на вноса на чилийско вино, която, до голяма степен, варираше между 2012 и 2024 година, надхвърли 11,6 милиона евро през 2024 година. Докато чилийското вино представлява около 1/3 от вноса на вино във Виетнам в стойностно изражение, то, в обемно изражение, представлява над 40%.
Със стойност 5,7 милиона евро и 4,9 милиона евро, френските и италианските вина имат големи дялове от вноса във Виетнам след Чили. Френските вина преди бяха най-популярни на виетнамския пазар. Тъй като, обаче, пазарът на вино във Виетнам нараства, господството на френските вина бавно спада. Други страни от Европейския съюз съставляват 6,3% от общия виетнамски внос на вино по стойност. 75% от тях са внос от Испания.
Докато, по настоящем, вносът на вино от Австралия представлява по-малко от 8% от общия внос на вино във Виетнам по стойност, този дял се очаква да нарасне значително. Основната причина е, че както Австралия, така и Виетнам подписаха търговско споразумение за Транс тихоокеанско партньорство, което ще доведе до намаляване на редица такси върху вноса през следващите години.
3.3. Продукти от Европейския съюз с географско указание
Както беше посочено по-горе, след влизането в сила на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, 87 лозаро-винарски продукти се признават за географски указания във Виетнам, включително 24 френски, 21 испански и 20 италиански. Останалите вина, които трябва да бъдат защитени във Виетнам, се произвеждат в Хърватия, Кипър, Германия, Гърция, Унгария, Португалия, Румъния и Словакия. Популярни примери за географски указания, които ще бъдат признати във Виетнам, включват френските „Божоле“, „Бордо“ и „Шампан“, испанските „Аликанте“ и „Малага“, италианските „Просеко“ и „Бароло“, португалското „Виньо Верде“ и гръцкото „Самос“.
3.4. Основни конкуренти
Както беше посочено по-горе, Чили е най-големият вносител на вино във Виетнам. Освен това, очаква се австралийските вина да увеличат пазарния си дял през следващите години. Независимо от това, производителите от Европейския съюз имат важен дял на пазара (около 60% от вноса). Вътрешното производство е относително слабо, но динамично.
4. Специфични изисквания за навлизане на пазара
4.1. Достъп и влизане на пазара
Производителите на вино трябва преди всичко да попълнят регистрацията VNACCS(Виетнамска автоматизирана система за превоз на товари и пристанища) и да подадат декларация за внос по поръчка, за да изпратят своите продукти до Виетнам. След това може да се извърши опростена, обикновена или строга проверка, в зависимост от това, дали виното се внася във Виетнам за първи път или не. Вносните продукти трябва да отговарят на Закона за безопасност на храните, както и на всички допълнителни правила за безопасност на храните, съгласно Указ № 105/2017/ND-CP, който регулира вноса и търговията с алкохол. Разпоредбите на този указ са предназначени за базирания във Виетнам вносител / дистрибутор, а не за чуждестранния вносител.
По отношение на митническите тарифи, през 2025 година европейските вина ще се облагат с вносно мито от 13%, 25% акциз и 10% данък добавена стойност. Благодарение на Споразумението за свободна търговия между Европейския съюз и Виетнам, вината, внасяни от Европейския съюз ще бъдат напълно безмитни през 2027 година, както е показано в следната таблица:
HS код |
Наименование на продукта |
Мито преди влизането в сила на споразумението |
Година на влизане в сила (1.08.2020) |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
220410 220420 |
Вино |
50% |
44% |
38% |
32% |
25% |
19% |
13% |
7% |
0% |
2205 |
Вермут и други вина |
55% |
48% |
41% |
35% |
28% |
21% |
14% |
7% |
0% |
Износът на вино от Европейския съюз за Виетнам става все по-малко обременителен по отношение на тарифите. Ситуацията ще се подобри значително през следващите години, като предостави значителни бизнес възможности на производителите от Европейския съюз.
4.2. Митнически процедури
4.2.1. Изисквания/ограничения за внос, митнически процедури и документация
4.2.1.1. Изисквания/ограничения за внос
Процедурата за митническо оформяне включва пет ключови стъпки, както е посочено по-долу:
1. Подготовка на документи за митническа декларация;
2. Регистрация във VNACCS (Виетнамска автоматизирана система за превоз на товари и пристанища). Това е автоматизирана система за митническо оформяне за електронно подаване на декларация за митнически внос и подкрепящите я документи;
3. Подаване на формуляра за митническа декларация. Митническите декларации за внос трябва да бъдат подадени предварително или в рамките на 30 дни след пристигането на стоката. Извършване на проверка на документите;
4. Представяне на документите за освобождаване на пратката;
5. Завършване на процедурата за внос и освобождаване на пратката. Представя се заверена митническа декларация и документи за платено мито, акциз и данък добавена стойност.
4.2.1.2. Документи, необходими при внос на вино:
- Air Waybill;
- Bill of Lading;
- Certificate of Non-Preferential Origin;
- Commercial Invoice;
- Insurance Certificate;
- Packing List;
- Proof of Preferential Origin;
- Certificate of Analysis;
- Certificate of Good Manufacturing Practice;
- Declaration of Conformity;
- Free Sale Certificate;
- Import License (за фирмата-вносител);
- Letter of Authorization (удостоверява, че виетнамският вносител е упълномощен от чуждестранната фирма, да дистрибутира внасяните продукти);
- Phytosanitary Certificate;
- Phytosanitary Import Permit for Goods Subject to Pest Risk Analysis (за фирмата-вносител);
- Certificate of Hygiene and Safety Inspection of Food Establishments (за фирмата-вносител);
- Product Declaration for Foodstuffs;
- Permit to Import Species Subject to CITES and Other Endangered Species (за фирмата-вносител);
- Table of Standards Applied in the Facility (за фирмата-вносител).
4.3. Изисквания за безопасност на храните
Постановление 45/2010/TT-BYT определя нормите и изискванията за безопасност на храните, за управление на алкохол от хранителен клас, използван за производство на алкохолни напитки и свързаните с него продукти. Това включва и вино. Това постановление обхваща следното:
- Изискванията за алкохол от хранителен клас;
- Химични норми за алкохолни напитки (максимални нива на някои компоненти);
- Тежки метали в алкохолните напитки;
- Микробиологични норми за алкохолните напитки;
- Допустимите методи за тестване.
Санитарните и фитосанитарните мерки относно вноса на вино във Виетнам са в съответствие с международните стандарти.
4.4. Етикетиране
Внасяното във Виетнам вино трябва да отговаря на специфични правила за етикетиране, както е предвидено в Указ 43/2017 / ND-CP. По-специално, етикетите на виното трябва да съдържат следните данни:
- Име на продукта;
- Име на лицето и компанията, отговорна за продукта(както производител, така и вносител);
- Страна на произход;
- Количество;
- Съдържание на алкохол;
- Инструкции за съхранение;
- Срок на годност (ако има такъв);
- Номер на партида (ако има такава).
4.5. Рекламни ограничения
Съгласно Закона за рекламата, във Виетнам е забранено рекламирането на винарски продукти с 15% или повече съдържание на алкохол. Дистрибуторите на вино, спазвайки закона, рекламират своите продукти чрез барове и ресторанти. Търговските плакати и промоции са често срещани практики за привличане на потребители в ресторантите. Търговците на вино също се възползват от рекламни плакати в търговските обекти, както и от дегустации на вина.
4.5. Дистрибуция
Във Виетнам виното се разпространява предимно чрез търговски канали, които представляват 71% от общия обем. Останалата част от продажбите на вино се осъществяват най-вече в хотели, ресторанти, нощни заведения и голям брой специализирани винени барове като „Cork & Bottle“, „La Cave“, „Soi & Meo“, „Brix“ и „Le Corto“. Продажбата онлайн на вино във Виетнам е забранена.
През 2024 година, по-голямата част от продажбите на вино са осъществени в малки магазини за хранителни стоки(51%), супермаркети(23%), специализирани магазини за напитки(18%) и хипермаркети (8%). Съществува тенденция за намаляване на дяла на малките магазини за хранителни стоки.
Вносителите на вино трябва да притежават лиценз. Понастоящем, във Виетнам има около 100 лицензирани вносители на вино, които са съсредоточени, предимно, в град Хошимин (60%) и в град Ханой (35%).
Изготвил:
Олег Маринов
Ръководител на Службата по търговско-икономическите въпроси в град Хошимин
Тел.: +84 906 94 11 62(Viber, WhatsApp)
E-mail: o.marinov@mi.government.bg