Брой 83 (593), 08-05-2014
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ

Подходът на ЕС в преговорите по Трансатлантическото търговско и инвестиционно партньорство в частта за защита на инвестициите и уреждане на спорове "инвеститор-държава"


През юни 2013 г. Съветът на ЕС възложи с единодушие на Комисията да започне преговори по споразумение за свободна търговия със САЩ и прие насоки, които определят какво следва да включват преговорите. В тези насоки, държавите-членки се съгласиха, че ЕС трябва да се стреми да включи в споразумението разпоредби за защита на инвестициите и уреждане на спорове "инвеститор-държава" (УСИД). Преговорите по Трансатлантическо търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП) стартираха през юли 2013 г.

Предвид силния обществен интерес по този въпрос, Европейската комисия организира допитване до обществеността в ЕС относно възможния подход спрямо защитата на инвестициите и УСИД, който съдържа серия от новаторски елементи и ЕС възнамерява да го използва като основа за преговорите по ТТИП. Основният въпрос, по който се иска мнението на обществеността е дали предложения от ЕС подход за ТТИП постига правилния баланс между защитата на инвеститорите и защитата на правото и възможността на ЕС за регулиране в името на обществения интерес.

Споразуменията за защита на инвестициите създават рамка, която насърчава инвестициите чрез предоставяне на гаранции, че правителствата ще спазват определени основни принципи на третиране, на които инвеститорът може да разчита когато инвестира. Тези споразумения установяват някои основни задължения на страните по отношение на чуждестранните инвестиции, като например:

• задължение за недискриминация;

• задължение за гарантиране на справедливо и безпристрастно третиране; или

• забрана на пряка или непряка експроприация без изплащане на обезщетение.

В случай на предполагаемо нарушение на тези задължения от страна на държавата, чуждите инвеститори могат да предявят иск към международен арбитраж чрез специален механизъм - уреждане на спорове "инвеститор-държава" (УСИД). В тези случаи инвеститорите ще трябва да докажат, че въпросните мерки са им причинили значителни щети и тогава страната-домакин ще трябва да им предостави обезщетение за причинените вреди.

В преговорите със САЩ, Комисията се стреми да гарантира високо ниво на защита на инвеститорите от ЕС, като същевременно се запазва правото на регулиране, за да се отчитат целите на общественото благосъстояние на ЕС и неговите държави-членки.

Комисията предлага иновативен подход за защита на инвестициите и УСИД в ТТИП. Основава се на опита от съществуващите инвестиционни договори и начина на функциониране на съществуващата арбитражна система за УСИД. Обръща внимание на проблемите и недостатъците, които са разглеждани в публични дискусии относно защитата на инвестициите и УСИД. Комисията разработва иновативен подход за справяне с тези проблеми, чрез изясняване и подобряване на правилата за защита на инвестициите, така че да се гарантира ненарушаване на правото на регулиране и изграждане на модерна, прозрачна и ефективна система за УСИД.

Девет държави-членки на ЕС имат двустранни инвестиционни договори със САЩ. Това означава, че някои инвеститори от ЕС в САЩ се третират по различен начин в сравнение с други инвеститори от ЕС, както и че американските инвеститори имат повече права в някои държави-членки на ЕС, отколкото в други. Освен това, САЩ са сключили или договарят голям брой споразумения, включващи защита на инвестициите и УСИД с много важни играчи в глобалната икономика. Инвеститори от всички тези страни се конкурират както на пазара в САЩ, така и в международен план с инвеститори от ЕС. Важно е да се осигури еднакво и справедливо третиране на европейските инвеститори в САЩ. Двупосочният поток на инвестиции е в основата на милиони работни места в ЕС и САЩ, не само в компаниите, в които са направени инвестициите, но и във фирмите, които ги снабдяват с компоненти и услуги, включително много малки и средни предприятия.

Предвид размера на инвестиционните взаимоотношения, ЕС и САЩ са в уникална позиция да разработят заедно модерни правила за инвестиране. Тези правила трябва преди всичко да създадат рамка, която насърчава по-нататъшни инвестиции чрез предоставяне на гаранции, че правителствата ще третират равнопоставено чуждите фирми. В същото време, тези правила не следва да ограничават правото на Европейския съюз или на неговите държави-членки да провеждат политика в интерес на обществото по въпроси като здравеопазване, безопасност, защитата на потребителите или околната среда.

България е една от 9-те държави-членки на ЕС, които са сключили договори за взаимно насърчаване и защита на инвестициите със САЩ. Договорът е в сила от 1994 г. и е изменен през 1997 г. До момента България не е имала проблеми с прилагането на споразумението, в частност с разпоредбите относно уреждане на спорове "инвеститор-държава". Предвид това, при обсъжданията в рамките на ЕС относно Транслатлантическото търговско и инвестиционно партньорство, България е подкрепила включването на глава по инвестициите в обхвата на споразумението, с висока степен на защита на инвестициите, като се търси баланс с правото на регулиране и защита срещу необосновани искове от инвеститорите срещу държавата.

Допитването се организира по следния начин :

1. За всеки конкретен въпрос има въвеждащо обяснение, описание на подхода, срещан в повечето инвестиционни споразумения, описание на целите на ЕС за ТТИП и референтни текстове. Тези текстове показват начина, по който съответният въпрос е бил разгледан в повечето инвестиционни споразумения и в инвестиционната глава на Споразумението за свободна търговия между ЕС и Канада. Текстовете са представени само на английски език, поради две основни причини: първо, защото английският е оригиналния език на договаряне на тези текстове, и второ, за да се избегнат евентуални грешни тълкувания, поради различия в резултат от превода.

2. След уводната информация е посочен конкретен въпрос, отнасящ се до определяне на подхода, на който следва да се отговори със съответните аргументи.

3. В края на въпросника е дадена възможност за добавяне на каквито и да било допълнителни мнения и бележки по елементи, които не са били разгледани в предишните въпроси.

След обществените консултации Комисията ще обсъди със Съвета, Европейския парламент и заинтересованите лица получените резултати, както и позицията на ЕС относно инвестициите в ТТИП. Комисията ще публикува в интернет доклад за резултатите от общественото допитване след приключване на консултациите.

Как да участвате в допитването?

Преди да активирате линка, имайки предвид обема на въпросника, Ви препоръчваме да разпечатате обявата и въпросника, така че да можете да подготвите отговорите си офлайн и да ги вмъкнете във въпросника.

Технически не е възможно да запаметите част от Вашите отговори във въпросника онлайн и да се върнете към него по-късно. Сесията онлайн ще остане отворена 90 минути за попълване на отговорите.

Какво ще се случи с Вашето мнение?

Получените отговори, заедно с имената на техните автори, ще бъдат публикувани в интернет, освен ако авторът е против публикуването на личните му данни на основание, че такова публикуване би навредило на неговите законни интереси. В този случай мнението ще бъде публикувано в анонимна форма. Всички възражения относно публикуването на лични данни следва да се изпращат на съответното звено, което отговаря за консултациите, или с избиране на опция "отказ от публикуване на лични данни" чрез маркиране на съответната клетка във въпросника.

Вашият принос към това допитване е важен, ще помогне на Комисията да изготви проект на текст, който най-добре отразява общите интереси на ЕС. Очакваме Вашите мнения, включително конкретни предложения за това как бихме могли да подобрим подхода в преговорите със САЩ. Срокът за изпращане на отговори на въпросника е 21 юни 2014 г.

Повече информация във връзка с консултациите и линк за достъп до въпросника ще намерите на страницата на Европейската комисия на следния адрес: http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=1052

НОВИНИ ОТ БТПП
Среща с новия представител на България в Световната търговска организация
Бяха обсъдени възможностите за сътрудничество на БТПП с представителството ни към СТО за намаляване бариерите пред търговията Още
Партньорите по проект CEFTA-DIHK програмират предстоящите дейности
По линия на проекта БТПП организира конференция в София за интернационализация на икономиката на ЦИЕ и Черноморския регион Още
На 10 май се открива търговското изложение „ДОВЕРЕТЕ СЕ НА БЪЛГАРСКОТО” в НДК - София
Ще се представят над 60 фирми - производители, търговци, предприемачи Още
Иновативни фирми от Източен Китай търсят бизнес партньори в Европа
Китайската делегация включва 100 участника от 80 иновативни предприятия и ще посети Брюксел, Прага и Хамбург Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
„Дни на България” в Република Коми
26 – 28 юни 2014 г. Още
ИКОНОМИКА - АНАЛИЗИ, ПРОГНОЗИ
Анализ на "Ройтерс" прогнозира бум в производството на автомобилни части у нас
Евтината работна ръка и ниските данъци привличат чуждестранни инвеститори Още
ЗА ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ
Подходът на ЕС в преговорите по Трансатлантическото търговско и инвестиционно партньорство в частта за защита на инвестициите и уреждане на спорове "инвеститор-държава"
Основният въпрос е дали се постига правилния баланс между защитата на инвеститорите и защитата на обществения интерес Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
За ЕС иновациите в областта на морската среда са потенциален източник на устойчив растеж
В икономиката на ЕС в областта на морското дело са заети над 5 млн. души - в рибарството, транспорта, морските биотехнологии и морските източници на възобновяема енергия Още