Брой 100 (610), 30-05-2014
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ

Резултати за напредъка в областта на цифровите технологии в ЕС


Според нови данни Комисията е на път да постигне 95 от своите 101 цели в областта на цифровите технологии до 2015 г., което свидетелства за добър напредък. Гражданите и предприятията в ЕС ползват интернет и пазаруват онлайн повече и имат по-голямо доверие и по-добри умения в областта на ИКТ. Често обаче, особено в селските райони, те нямат достъп до високоскоростни широколентови мрежи, за да задоволят своя интерес и потребности. Притеснителната разлика в цифровите умения също все още е голям проблем (вж. MEMO/14/383).

Заместник-председателят на Европейската комисия Нели Крус (@NeelieKroesEU) заяви: „Животът на повечето европейци вече е обвързан с интернет и те очакват повече. Разрешихме проблема с достъпа до интернет, но разликите по отношение на цифровите умения се запазват. Ако всички ние не направим повече, рискуваме в Европа да се зароди класа от цифрово неграмотни лица.“

България заема едно от последните места в ЕС по отношение на ползването на интернет, сочи доклад на Европейската комисия за напредъка в областта на цифровите технологии.

Данни за България 

Над половината от българите (51%) ползват световната мрежа поне веднъж в седмицата при средно 72% за ЕС, сочат данните. Статистиката на Еврокомисията показва много близки данни по отношение на българите, които ежедневно са в интернет, и тези, които никога не са влизали в мрежата – 43% към 41% през 2013 г.

България изостава и по отношение на ползването на интернет през мобилни устройства. Данните за 2012 г. показват, че 13% от българите ползват интернет през мобилно устройство при 36 на сто средно за ЕС.

Страната ни обаче е в челото по разпространението на широколентов интернет, като 93% от населението у нас имат достъп до услугата, при средно 97% за ЕС, сочи още докладът.

Все още обаче остава слабо разпространението на услугата в селските региони – 60% от населението в тези региони в България имат достъп, спрямо 90% средно в общността.

България регистрира ръст при пазаруването онлайн. През миналата година 12% от българите са си купили стока онлайн, спрямо 9% през 2012 г. Все още обаче равнището остава значително под средното за ЕС, където 47% от гражданите на общността са пазарували през интернет през 2013 г.

Всички данни за България ТУК

Добрите новини:

Увеличаване на редовното използване на интернет: броят на хората, които използват интернет поне веднъж седмично се е покачил от 60% на 72% от 2010 г. насам. Най-голям напредък: Гърция, Румъния, Ирландия, Чешката република и Хърватия.

Най-добри резултати (над 90% от хората използват интернет) имат Дания, Швеция, Нидерландия и Люксембург, докато 87% от възрастните в САЩ използват интернет.

Голям напредък сред групите в неравностойно положение: употребата на интернет от безработни, нискообразовани хора и по-възрастни граждани се е покачила на 57% от 41% преди четири години. С настоящия темп целта от 60% ще бъде постигната преди 2015 г.

Броят на хората, които не използват интернет, е намалял с една трета: 20 % от хората в ЕС никога не са използвали интернет. Това е с една трета по-малко в сравнение с резултатите от преди 4 години. Ако се запази настоящата тенденция, целта на Програмата в областта на цифровите технологии за намаляване на този брой на 15% до 2015 г. ще бъде постигната.

Много повече хора пазаруват онлайн: 47% от гражданите на ЕС вече пазаруват онлайн, което е с 10 пункта повече спрямо 2009 г. и означава, че целта от 50% до 2015 г. вероятно ще бъде постигната.

Оставащите предизвикателства:

Малките предприятия пропускат възможности: Само 14% от предприятията с по-малко от 250 служители продават своите стоки или услуги онлайн. В целия ЕС нито една страна не се доближава до средната цел на ЕС от 33% до 2015 г.

Селските райони на Европа са изложени на риск: само 18 % от домакинствата в селските райони имат достъп до високоскоростен широколентов интернет.

Електронните административни услуги са в застой през 2013 г. Те са били използвани от едва 42% от гражданите на ЕС. Ако тази тенденция се запази, държавите членки няма да могат да постигнат целта от 50% за 2015 г.

Полезни връзки: Резултати в областта на цифровите технологии

 

НОВИНИ ОТ БТПП
Ключов момент и при публично-частните партньорства, и при обществените поръчки е прозрачността
По-добра регулаторна среда за повече бизнес възможности Още
БТПП участва в Международен енергиен форум в Белград
Координирани действия за успешното стартиране и реализиране на големи енергийни проекти в региона, за повишаване доверието на инвеститорите Още
Нови членове на Палатата
НОВИНИ ОТ РЕГИОНАЛНИ ПАЛАТИ
Турски бизнесмени търсят сътрудничество със старозагорски предприемачи
Перспективни сектори за партньорство са производство на автомобили, химическа промишленост и машиностроене Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Бизнес делегация в Ашхабад, Туркменистан
В рамките на Втората сесия на българо-туркменистанската междуправителствена комисия за икономическо сътрудничество Още
ИКОНОМИКА - АНАЛИЗИ, ПРОГНОЗИ
НСИ: Производствените цени намаляват през април
По-значително намаление на цените е регистрирано в добивната промишленост и при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ Още
ПРОГРАМИ И ПРОЕКТИ
На 5 юни започва приемът на заявления за финансова помощ по програмата за подпомагане на лозаро-винарския сектор
Подпомагат се три дейности - конверсията на сортовия състав на насажденията, преструктуриране на лозята и подобряване на техниките за управление на лозята Още
ТУРИЗЪМ
Световната организация по туризъм ще подпомогне подготовката на плана за действие по стратегията за развитие туризма
Ще бъде разработен пилотен проект - създаване на културно-исторически маршрут, финансиран от ОП „Региони в растеж“ Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Резултати за напредъка в областта на цифровите технологии в ЕС
България изостава по отношение ползването на Интернет и при пазаруването онлайн Още