Тяхното послание, колкото и противоречиво да е, цели да окаже натиск върху Европейския съюз (ЕС) да се откаже от плана си за постепенно премахване на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Висши мениджъри от Volkswagen, Mercedes-Benz Group и Stellantis се изказват против забраната, докато се борят със стагнацията на европейския автомобилен пазар, неравномерното търсене на електромобили и засилващата се конкуренция от китайските производители, водени от BYD.
„Нереалистично е да се очаква, че до 2035 г. всички автомобили ще бъдат 100% електрически“, коментира пред журналисти на изложението главният изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме, малко след като компанията представи пред репортери няколко нови електромобила. „Аз силно се застъпвам за реалистична преценка на ситуацията“, добавя той.
Лобирането поставя началото на високорискова конфронтация между европейските индустриални гиганти и политиците по въпроса колко бързо блокът може да се декарбонизира. Това се случва преди срещата на върха в петък между председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен и лидерите на индустрията.
За автомобилните производители предстоящата забрана заплашва да предизвика сътресения във веригите за доставки, които осигуряват работа на милиони хора и са от централно значение за националните икономики от Германия до Франция и Италия. За регулаторите всяко отстъпление рискува да подкопае климатичния авторитет на ЕС и да постави региона още по-назад от Китай в разгръщането на електромобилите.
„Сега е моментът да направим преглед на това, което е проработило в политиката, и на това, което трябва да бъде коригирано“, заяви главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус. „Ние сме убедени, че бездействието не е опция“, казва още той.
Автомобилните производители натискат Комисията да разреши по-дългосрочната продажба на автомобили, които използват технологии като удължители на пробега – малки двигатели с вътрешно горене, които презареждат батерията на автомобила – и да запази субсидиите и регулаторната гъвкавост за хибридите.