Насоки и препоръки при бизнес с Виетнам в сферата на производство и търговия с мляко и млечни продукти
Общ преглед на млечната индустрия във Виетнам
Потреблението на мляко и млечни продукти във Виетнам през последните 10 години постепенно нарасна, особено в градските райони, поради промени в хранителните навици на населението и увеличаване на доходите му.
Виетнам все още разчита на внос на мляко и суровини (около 70% от потреблението), но местното производство се увеличава.
Главните производители и търговци на мляко и млечни продукти във Виетнам са следните:
Vinamilk е най-голямата местна компания(с държавно и частно участие) с над 50% пазарен дял. Произвежда 55% от UHT млякото във Виетнам, йогурт и бебешки храни
TH Group е известна с марката TH TRUE MILK. Произвежда 15% от висококласното прясно мляко и био продукти. FrieslandCampina (Dutch Lady) произвежда 12% от млечните напитки във Виетнам и сухо мляко; Nestlé произвежда 10% от кондензираното мляко в страната и бебешки храни; Виетнамската фирма Moc Chau Milk произвежда 5% от традиционните млечни продукти.
Производствени аспекти
Местното производство на краве мляко във Виетнам нараства, но е недостатъчно. Големите ферми са в райони като Лампанг, Тай Нгуен и др. Общото производство на краве мляко във Виетнам е 1,8–2,0 милиона тона годишно (2023–2024 г.), с годишен ръст от 8–10%. Местното производство покрива около 30% от търсенето, останалото се внася (предимно сухо мляко и концентрати).
Vinamilk произвежда над 1,5 милиона литра мляко на ден. TH Group изгради мегаферми с 200 000 дойни крави ( 2025 г.). FrieslandCampina (Dutch Lady) и Nestlé също имат значително производство.
Осъществява се внос на млечна суровина, предимно, от Нова Зеландия, Европа и САЩ.
Виетнамските млекопроизводители внедряват модерни технологии и методи за добив и преработка на мляко. TH Group и Vinamilk инвестират в автоматизирани ферми и екостандарти. На виетнамския пазар, основно, се предлагат следните видове млечни продукти: прясно мляко, UHT мляко, йогурт, сметана, сирена, млечни напитки и бебешки храни.
Дистрибуция, внос и износ
Във Виетнам се внася сухо мляко и суроватка за над 1,8 милиарда щатски долара годишно.
Основните вносни продукти са следните:
- Сухо мляко (60% от вноса) – основно от Нова Зеландия, САЩ и Европейския съюз;
- Суроватка и млечни концентрати (20%) – за преработка;
- Сирена и сметана (15%) – за хотели и ресторанти.
Главните страни-вносители на млечни продукти във Виетнам са:
- Нова Зеландия (40% от вноса) – сухо мляко и сирена;
- САЩ (15%) – главно сухо мляко и сирена;
- Европейски съюз (25%) – Нидерландия (FrieslandCampina), Франция (Lactalis) – сирена и масло
- Австралия (10%) – масло и сухо мляко;
- Сингапур (реекспорт на преработени продукти).
Износът на млечни продукти е за около 500 милиона щатски долара годишно. Vinamilk изнася за Ирак, Филипините, Камбоджа и Китай.
Основните износители са Vinamilk (90% от износа) и TH Group.
Главни износни дестинации:
- Ирак (30% от износа) – UHT мляко и млечни напитки;
- Китай (20%) – сухо мляко и бебешки храни;
- Филипини (15%) – кондензирано мляко;
- Камбоджа и Мианмар (10%) – йогурти и прясно мляко;
- САЩ (5%) – нишови продукти като кокосов йогурт.
Каналите за дистрибуция на млечни продукти във Виетнам са следните:
- Супермаркети (VinMart, Lotte Mart);
- Онлайн продажби: Shopee, Lazada (ръст с 30% годишно).
Пазарни тенденции и бизнес възможности
Нараства потреблението в следните пазарни сегменти:
- Функционални млечни продукти;
- Пробиотични йогурти;
- Протеинови напитки за фитнес салоните;
- Растителни алтернативи като соево, бадемово и кокосово мляко, търсени от вегани.
- Увеличава се търсенето от местни производители на сухо мляко и концентрати.
Потенциалните възможности за чужди инвеститори са:
- Изграждане на съвместни предприятия с местни производители и осъществяване на износ(например към Китай)
- Дистрибуция на специализирани продукти (безлактозни, био и др.).
- Инвестиции в местно производство:
- Изграждане на големи ферми за производство на краве мляко. TH Group и Vinamilk търсят партньори за доставки;
- Изграждане на преработвателни заводи, особено за сирена, йогурти и функционални млечни продукти;
- Оборудване на ферми (доилни машини, охладителни системи);
- Изграждане на логистика за съхранение и доставка (хладилен транспорт и складове).
Предизвикателства
А) Горещият и влажен климат в страната затруднява отглеждането на високопродуктивни дойни крави;
Б) Вносните продукти (особено от Австралия и Нова Зеландия) са с добро качество и конкурентни цени;
В) Недостатъчна логистична инфраструктура в някои селски райони.
Г) Голяма конкуренция от големите фирми на пазара (Vinamilk доминира пазара)
Д) Административни бариери (бавни разрешителни процедури).
Правителствена подкрепа
Виетнамското правителство прилага стратегии за развитие, с които насърчава увеличаването на местното производство, за да намали зависимостта от вноса. Със субсидии и инвестиции подпомага фермерите и компаниите, които развиват млечно производство. Правителството покрива до 30% от разходите на фермерите при закупуване на дойни крави. Предоставят се данъчни облекчения за проекти в селските райони.
Регулации и стандарти
А) Хранителна безопасност
- Закон за хранителната безопасност (2010, актуализиран 2018);
- Задължителна регистрация на млечните продукти;
- Изисквания за проследимост на суровините;
- Виетнамски стандарти (TCVN): = TCVN 11216:2015 (за преработено мляко); = TCVN 12607:2019 (за бебешки млечни храни).
Б) Изисквания за внос
В) Сертификат за безопасност от Министерството на селското стопанство на Виетнам (MARD).
Г) Митническа тарифи: 10–20% върху вноса на млечни продукти (според вида им).
Прогнози за бъдещето (2025–2030 г.)
Очаква се ръст на вноса на млечни продукти от 5–7% годишно, поради липса на достатъчно местно производство. Все повече на виетнамския пазар ще се предлагат органични и висококласни продукти. Расте търсенето на био и функционални млечни продукти. Прогнозира се и ръст на износа от на 10% годишно. Vinamilk разширява пазарите си в Африка и Близкия изток. Планирани са правителствени инициативи като даване на субсидии за увеличаване на местното производство до 50% от потреблението към 2030 година.