Назад

Насоки и препоръки при бизнес с Виетнам в сферата на производство и търговия с мляко и млечни продукти


Общ преглед на млечната индустрия във Виетнам

Потреблението на мляко и млечни продукти във Виетнам през последните 10 години постепенно нарасна, особено в градските райони, поради промени в хранителните навици на населението и увеличаване на доходите му.

Виетнам все още разчита на внос на мляко и суровини (около 70% от потреблението), но местното производство се увеличава.

Главните производители и търговци  на мляко и млечни продукти във Виетнам са следните:

Vinamilk е най-голямата местна компания(с държавно и частно  участие) с над 50% пазарен дял. Произвежда 55% от UHT млякото във Виетнам, йогурт и бебешки храни

TH Group е известна с марката TH TRUE MILK. Произвежда 15% от висококласното прясно мляко и био продукти. FrieslandCampina (Dutch Lady) произвежда 12% от млечните  напитки във Виетнам и сухо мляко; Nestlé произвежда 10% от кондензираното мляко в страната и бебешки храни; Виетнамската фирма Moc Chau Milk произвежда 5% от  традиционните млечни продукти.

Производствени аспекти

Местното производство на краве мляко във Виетнам нараства, но е недостатъчно. Големите ферми са в райони като Лампанг, Тай Нгуен и др. Общото производство на краве мляко във Виетнам е 1,8–2,0 милиона тона годишно (2023–2024 г.), с годишен ръст от 8–10%. Местното производство покрива около 30% от търсенето, останалото се внася (предимно сухо мляко и концентрати).

Vinamilk произвежда над 1,5 милиона литра мляко на ден. TH Group изгради мегаферми с 200 000 дойни крави ( 2025 г.). FrieslandCampina (Dutch Lady) и Nestlé също имат значително производство.

Осъществява се внос на млечна суровина, предимно, от Нова Зеландия, Европа и САЩ.

Виетнамските млекопроизводители внедряват модерни технологии и методи за добив и преработка на мляко. TH Group и Vinamilk инвестират в автоматизирани ферми и екостандарти. На виетнамския пазар, основно, се предлагат следните видове млечни продукти: прясно мляко, UHT мляко, йогурт, сметана, сирена, млечни напитки и бебешки храни.

Дистрибуция, внос и износ

Във Виетнам се внася сухо мляко и суроватка за над 1,8 милиарда щатски долара годишно.

Основните вносни продукти са следните:

  • Сухо мляко (60% от вноса) – основно от Нова Зеландия, САЩ и Европейския съюз;
  • Суроватка и млечни концентрати (20%) – за преработка;
  • Сирена и сметана (15%) – за хотели и ресторанти.

Главните страни-вносители на млечни продукти във Виетнам са:

  • Нова Зеландия (40% от вноса) – сухо мляко и сирена;
  • САЩ (15%) – главно сухо мляко и сирена;
  • Европейски съюз (25%) – Нидерландия (FrieslandCampina), Франция (Lactalis) – сирена и масло
  • Австралия (10%) – масло и сухо мляко;
  • Сингапур (реекспорт на преработени продукти).

Износът на млечни продукти е за около 500 милиона щатски долара годишно. Vinamilk изнася за Ирак, Филипините, Камбоджа и Китай.

Основните износители са Vinamilk (90% от износа) и TH Group.

Главни износни дестинации:

  • Ирак (30% от износа) – UHT мляко и млечни напитки;
  • Китай (20%) – сухо мляко и бебешки храни;
  • Филипини (15%) – кондензирано мляко;
  • Камбоджа и Мианмар (10%) – йогурти и прясно мляко;
  • САЩ (5%) – нишови продукти като кокосов йогурт.

Каналите за дистрибуция на млечни продукти във Виетнам са следните:

  • Супермаркети (VinMart, Lotte Mart);
  • Онлайн продажби: Shopee, Lazada (ръст с 30% годишно).

Пазарни тенденции и бизнес възможности

Нараства потреблението в следните пазарни сегменти:

  • Функционални млечни продукти;
  • Пробиотични йогурти;
  • Протеинови напитки за фитнес салоните;
  • Растителни алтернативи като соево, бадемово и кокосово мляко, търсени от вегани.
  • Увеличава се търсенето от местни производители на сухо мляко и концентрати.

 Потенциалните възможности за чужди инвеститори са:

  • Изграждане на съвместни предприятия с местни производители и осъществяване на износ(например към Китай)
  • Дистрибуция на специализирани продукти (безлактозни, био и др.).
  • Инвестиции в местно производство:
  • Изграждане на големи ферми за производство на краве мляко. TH Group и Vinamilk търсят партньори за доставки;
  • Изграждане на преработвателни заводи, особено за сирена, йогурти и функционални млечни продукти;
  • Оборудване на ферми (доилни машини, охладителни системи);
  • Изграждане на логистика за съхранение и доставка (хладилен транспорт и складове).

Предизвикателства

А) Горещият и влажен климат в страната затруднява отглеждането на високопродуктивни дойни крави;

Б) Вносните продукти (особено от Австралия и Нова Зеландия) са с добро качество и конкурентни цени;

В) Недостатъчна логистична инфраструктура в някои селски райони.

Г) Голяма конкуренция от големите фирми на пазара (Vinamilk доминира пазара)

Д) Административни бариери (бавни разрешителни процедури).

Правителствена подкрепа

Виетнамското правителство прилага стратегии за развитие, с които насърчава увеличаването на местното производство, за да намали зависимостта от вноса. Със субсидии и инвестиции подпомага фермерите и компаниите, които развиват млечно производство. Правителството покрива до 30% от разходите на фермерите при закупуване на дойни крави. Предоставят се данъчни облекчения за проекти в селските райони.

Регулации и стандарти

А) Хранителна безопасност

- Закон за хранителната безопасност (2010, актуализиран 2018);

- Задължителна регистрация на млечните продукти;

- Изисквания за проследимост на суровините;

- Виетнамски стандарти (TCVN): = TCVN 11216:2015 (за преработено мляко); = TCVN 12607:2019 (за бебешки млечни храни).

Б) Изисквания за внос

В) Сертификат за безопасност от Министерството на селското стопанство на Виетнам (MARD).

Г) Митническа тарифи: 10–20% върху вноса на млечни продукти (според вида им).

Прогнози за бъдещето (2025–2030 г.)

Очаква се ръст на вноса на млечни продукти от 5–7% годишно, поради липса на достатъчно местно производство. Все повече на виетнамския пазар ще се предлагат органични и висококласни продукти. Расте търсенето на био и функционални млечни продукти. Прогнозира се и ръст на износа от на 10% годишно. Vinamilk разширява пазарите си в Африка и Близкия изток. Планирани са правителствени инициативи като даване на субсидии за увеличаване на местното производство до 50% от потреблението към 2030 година.