Брой 214 (2220), 06-11-2020
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ГЛЕДНА ТОЧКА

Диференцираният ДДС мина по пътя на короната и зави в нова посока


Автор: Зорница Славова, Институт за пазарна икономика

Още с намаляването на данък добавена стойност за хотелите през 2012 г. до 9% и загубата на данъчния неутралитет на държавата, исканията за диференциран ДДС за различни сектори зачестиха. Пандемията се оказа добър момент за успешен пазарлък и още няколко сектора получиха облагата от 9-процентно ДДС. Става въпрос за ресторанти, книги, бебешки стоки, фитнес услуги, общи туристически услуги[1]. Преди няколко месеца ИПИ изпрати официално становище по темата.

Естествено, след разширяването на изключенията, веднага последваха искания на нови. В края на месец октомври премиерът обеща по-ниско ДДС и за доставката на храна от ресторантите за вкъщи.

Множество пъти сме писали, че диференцираният ДДС води до значително изкривяване на пазара и няма икономически аргументи за намаляване на ставката само за някои стоки и услуги (например туктук и тук).

Сега обаче наблюдаваме нещо ново. За първи път намаляването на ДДС е насочено към конкретен сектор и субектите в него, а не към определена услуга и потребителите. Няма да има намаление на приготвените (или неприготвени) храни изобщо, а на доставките за вкъщи от ресторантите. Това предизвика търговските вериги за хранителни стоки да настояват за намаляване на ДДС и за храните от топлите витрини в супермаркетите. Ако досегашната логика на диференциация се спази, би трябвало да се уважи това искане и фокусът да е насочен към потребителите на конкретната стока или услуга, а не към ресторантите. Само че правителството очевидно иска да подпомогне точно ресторантите и използва намаляването на ДДС за някои сектори като антикризисна мярка. Това ще доведе до още по-сериозни негативи за икономиката – изкривяване на стимулите, неясни ефекти, сложност за администриране, създаване на предпоставки за заобикаляне на закона и данъчни измами и предизвикване на чувството на несправедливост и несигурност на пазара. Положителното в случая е разкриването на факта, че управляващите си дават сметка, че намаленият ДДС за някои стоки и услуги не води толкова до намаляване на цените за потребителите, колкото до увеличаване на маржа на печалбата за търговците.

В период, в който икономическият растеж, повишаването на заетостта и привличането на инвестиции са от ключово значение, по-добрият вариант би бил обща по-ниска единна ставка за цялата икономика.

 

[1] В бюджета за 2021 г. виждаме, че намалението се отнася само за 2021 г., след което допускането е, че ставките отново ще бъдат 20% - колкото и за останалите стоки и услуги. Според бюджетната прогноза по-ниските ставки за ДДС ще доведат до намаление на приходите от косвени данъци през 2021 година. Очаква се те на нараснат с 4,4% вместо с 5,7% без диференциация.

 
НОВИНИ ОТ БТПП
Арбитражният съд при БТПП ще продължи да разглежда дела, насрочени в открити съдебни заседания
Онлайн обучение „Киберсигурност, във връзка със Закона по киберсигурност”
16 , 18, 19 ноември, ZOOM платформа Още
БГ Баркод: в унисон с природата
“БП Нейчър“ ООД е въвела най-много продукти за седмицата 26-30 октомври 2020г. в електронния каталог БГ Баркод Още
ГЛЕДНА ТОЧКА
Диференцираният ДДС мина по пътя на короната и зави в нова посока
Автор: Зорница Славова, Институт за пазарна икономика Още
ПРОУЧВАНЕ
НСИ: През октомври по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване
РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ
Кой е вторият град?
Автор: Петър Ганев, Институт за пазарна икономика Още
РЕЙТИНГ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
SEE TOP 100 – годишна класация на най-големите банки, компании и застрахователни дружества в Югоизточна Европа
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Икономическа прогноза от есента на 2020 г.: възстановяването спира, тъй като новата вълна на пандемията задълбочава несигурността
По отношение на България, прогнозата е за намаление на реалния БВП с 5.1% през 2020 г. Още
ИНФОРМАЦИЯ ОТ ДИПЛОМАТИЧЕСКИТЕ МИСИИ
Покана за 35-тото издание на Trade Expo Indonesia
Във виртуален формат, 10-16 ноември 2020 г. Още