Назад

Комисията актуализира пазарните стандарти за продукти на хранително-вкусовата промишленост с цел да отговори по-добре на нуждите на потребителите и с оглед на съображенията във връзка с устойчивостта


Комисията предложи преразглеждане на съществуващите пазарни стандарти, приложими за редица продукти на хранително-вкусовата промишленост като плодове и зеленчуци, плодови сокове и конфитюри, мед, домашни птици и яйца. Предложените изменения следва не само да помогнат на потребителите да правят по-информиран избор от гледна точка на здравословното хранене, но и да допринесат за предотвратяване на разхищението на храни.

Областите, обхванати от предложенията на Комисията, включват:

  • Етикетиране на произхода: определят се по-ясни и задължителни правила за етикетиране на произхода на мед, ядки и сушени плодове, узрели банани, както и почистени, преработени и нарязани плодове и зеленчуци (като например опаковани салатни листа). В случай на смеси, върху етикета трябва да бъде посочена и държавата (или държавите) на произход, което ще увеличи прозрачността за потребителите и би насърчило производството на съответните продукти в ЕС.
  • Разхищение на храни: предложените изменения обхващат проблема с хранителните отпадъци и отпадъците от опаковки. Ще се предвиди например освобождаване от задължението за съответствие с пазарните стандарти за т.нар. „грозни“ плодове и зеленчуци (с външни дефекти, но иначе подходящи за местна/директна консумация), продавани на местно равнище и пряко от производителите на потребителите. Оползотворяването им в прясно състояние ще осигури допълнителни възможности за потребителите да купуват пресни плодове и зеленчуци на по-достъпни цени и ще бъде от полза за производителите, осъществяващи дейност в къси вериги на доставки. Могат да бъдат продавани и определени продукти, засегнати от природни бедствия или други извънредни обстоятелства, стига да бъдат безопасни за консумация.
  • Опаковане: продуктите, предназначени за даряване, могат да бъдат освободени от основните изисквания за етикетиране. Това ще ограничи не само етикетирането, но и административната тежест, с което ще се стимулира участието на стопанските субекти в даренията. 
  • Плодови сокове: ще бъде възможно плодовите сокове да носят обозначението „без добавени захари“, за да се поясни, че те, за разлика от плодовите нектари, не могат да съдържат добавени захари — особеност, която не е известна на повечето потребители. Наред с това, за да се отговори на нарастващото търсене на продукти с по-ниско съдържание на захар, върху етикетите на плодовите сокове с променен състав ще може да се поставя обозначението „сок от плодове с намалено съдържание на захар“. С оглед на опростяването и адаптирането към потребителските вкусове наименованието „кокосова вода“ вече може да се използва заедно с „кокосов сок“.
  • Конфитюри и мармалади: количеството вложен плод в конфитюрите ще бъде увеличено от 350 g на най-малко 450 g (при конфитюрите екстра качество това количество ще е 550 g) на килограм краен продукт. По този начин на потребителите ще се предлага продукт с по-малко свободни захари и повече плодове, отколкото в наличните към момента изделия. Наименованието „мармалад“, което досега беше разрешено само за цитрусови конфитюри, ще може вече да се използва за всички конфитюри, като целта е да се осигури възможност за адаптиране на наименованието на продукта към наименованията, използвани най-широко на местно равнище.
  • Яйца: ще бъде разрешено използването на слънчеви панели в открити площи за свободно отглеждане на кокошки — носачки на яйца, с което ще се увеличи предлагането на енергия от възобновяеми източници. Също така маркирането на яйцата ще се извършва директно в стопанствата, с което ще се подобри проследимостта.

Следващи стъпки

Предложенията относно пресните плодове и зеленчуци, яйцата и домашните птици са обхванати от делегирани актове и актове за изпълнение. Ще бъде осигурен публичен достъп до текстовете в продължение на един месец с цел събиране на отзиви от широката общественост. След това делегираните актове ще бъдат приети и представени на Европейския парламент и на Съвета за проверка, която ще продължи два месеца. В края на тази процедура актовете ще бъдат публикувани от Комисията. Предложенията, отнасящи се до конфитюрите, мармаладите, плодовите сокове и меда, са включени в директиви, като преди тяхното публикуване и влизане в сила ще бъде приложена обикновената съвместна законодателна процедура на Европейския парламент и Съвета.

Успоредно с това Комисията представя на Европейския парламент и на Съвета доклад, свързан с приемането в близко бъдеще на нови пазарни стандарти за ябълковото и крушовото вино и за етикетиране на произхода на бобовите култури. Понастоящем тези продукти не са обхванати от пазарните стандарти, предвидени в Регламента за общата организация на пазара.

Контекст

Целта на пазарните стандарти на ЕС е да се гарантира постоянно високо качество, защита на потребителите и съгласуваност на стандартите в рамките на европейския пазар. Те също така стимулират търговията с трети държави, тъй като са в съответствие с международните стандарти, въведени още през 50-те години на миналия век. През последното десетилетие селскостопанските пазари претърпяха значителни промени, дължащи се не само на иновациите, но и на обществените тенденции към по-отговорно потребление и потребителското търсене. С днешните предложения ще се гарантира, че — в съответствие със стратегията „От фермата до трапезата“ и целите на ООН за устойчиво развитие — пазарните стандарти могат да допринесат за популяризирането и навлизането на устойчиви продукти, като същевременно се отговаря на новите нужди на потребителите и стопанските субекти.

За да бъдат пуснати и продавани на пазарите на ЕС, повечето продукти на хранително-вкусовата промишленост трябва да отговарят на европейските пазарни стандарти или на стандартите, установени на международно равнище. Пазарните стандарти се отнасят както до външните качества на продуктите, така и до невидимите им качества, произтичащи от спецификата на тяхното производство (като например съдържанието на плодове в конфитюрите). Те се прилагат по еднакъв начин към европейските и към вносните продукти.