Назад

НСИ: През 2025 г. 96.3% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет


Достъп и използване на интернет

През 2025 г. 96.3% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 88.0% от предприятията, като при 54.7% максималната скорост за сваляне на данни е по-висока от 100 Mbps. От предприятията с 250 и повече заети, 81.9% разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps, а при 20.7% скоростта е над 1 Gbps.

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 44.8%. Най-много заети лица използват интернет в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92.5%), а най-малко - в сектор „Строителство“ (28.9%).

Всяко второ предприятие (49.7%) разполага със собствен уебсайт, като при фирмите с 250 и повече заети относителният дял е 85.7%. На уебсайта си предприятията най-често предоставят на потребителите описание на предлаганите стоки и услуги и ценова информация (38.7%), а съдържание на уебсайта на поне два езика имат 25.1% от фирмите.

През 2025 г. 41.5% от предприятията използват различни видове социални медии (Facebook, Instagram, X, Snapchat, YouTube, TikTok, LinkedIn, Xing, Viadeo и др.), за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет, като при фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 69.8%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 38.7 и 52.5%.

Електронна търговия

През предходната 2024 г. 16.2% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 7.6% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 11.6%, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като Booking.com, TimoCom, eBay, Amazon, Alibaba, eMAG, Glovo, Takeaway, Pop Up и други - 7.1%. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1.9% от предприятията.

От предприятията, които осъществяват уебпродажби, 97.0% продават стоки и услуги на клиенти от България, 37.7% - на клиенти от държави - членки на ЕС, а 21.4% имат клиенти от други държави.

[1] Данните за електронната търговия от изследването за използване на информационни и комуникационни технологии в предприятията през 2025 г., се отнасят за предходната календарна година.

За петгодишен период (2020 - 2024 г.) относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил с 4.4 процентни пункта.

Изкуствен интелект (AI)

Предприятията, които през 2025 г. използват технологии с изкуствен интелект, са 8.5%, като относителният им дял се е увеличил с 2.0 процентни пункта в сравнение с предходната година. Най-разпространено е използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети лица - 26.2%.

Най-често прилагат технологии с изкуствен интелект фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (42.0%), следвани от сектор „Професионални дейности и научни изследвания“ - 26.4%. Най-малко предприятия използват изкуствен интелект в сектор „Строителство“ - 3.0%.

Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия са внедрили в дейността си, са тези за извършване на анализ на писмен език (58.1%[1]), следвани от:

  • технологии за генериране на изображения, видеоматериали, звук - 52.9%;
  • технологии за автоматизиране на работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44.0%;
  • технологии за генериране на писмена или устна реч - 37.7%;
  • технологии за преобразуване на устна реч в машинночетим формат - 31.2%;
  • технологии за идентифициране на предмети или лица - 28.1%;
  • технологии за машинно самообучение за анализ на данни - 26.5%.

Основните цели, за които предприятията използват технологии с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (36.1%) и организация на бизнес административни процеси и управление - 32.5%.

От предприятията, които не използват технологии с изкуствен интелект, 5.6% посочват, че са обмисляли въвеждането им в работните си процеси. Основна пречка пред по-голямата част от тях (72.7%[2]) е липсата на подходящи експертни познания в тази област, а за 55.7% разходите са твърде високи. При 51.8% има несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато 50.3% са притеснени от липсата на яснота относно правните последици.

Използване и анализ на данни

През 2025 г. 26.6% от предприятията използват софтуер за управление на ресурсите (ERP). По-малък е делът на фирмите, които разполагат с приложение за управление на връзките с клиенти (CRM) - 11.9%, както и на използващите софтуер за бизнес разузнаване (BI) - 6.8%.

Повече от една четвърт (27.1%) от фирмите извършват анализ на данни, като при предприятията с 250 и повече заети лица относителният дял е 63.4%. Предприятията, които предпочитат данните да се анализират от собствени служители, са 22.5%, а при 9.4% дейността е възложена на друга фирма или организация.

Източниците на данни за анализ, които използват предприятията, са:

  • записи на трансакции като данни за продажбите и плащанията - 76.6%[1];
  • данни за клиентите като покупки, местоположение, предпочитания, отзиви, търсения - 57.6%;
  • свободно достъпни данни от държавни институции - 45.4%;
  • данни от социални медии - 37.2%;
  • уебданни - 34.1%;
  • данни за местоположението от използването на преносими устройства или превозни средства - 32.2%;
  • данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици - 18.4%;
  • спътникови данни - 13.1%.

Използване на компютърни услуги в облак (cloud computing)

През 2025 г. 17.8% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да намалят разходите си за хардуер и софтуер. При фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 49.1%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 14.7 и 30.1%.

Основни потребители на облачни услуги са предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ - 56.2%, а най-малко се използват в сектор „Строителство“ - 8.9%.

Най-често използваната компютърна услуга в облак е електронната поща (82.6%[2]), следвана от:

  • съхранение на файлове - 71.3%;
  • офис софтуер - 64.2%;
  • хостинг на бази данни - 63.6%;
  • софтуерни приложения за сигурност - 55.5%;
  • финансов и счетоводен софтуер - 45.0%;
  • ERP софтуер - 36.1%.

ИКТ и околната среда

През 2025 г. 10.0% от предприятията използват ИКТ системи и решения за намаляване на потреблението на енергия, а 7.6% - за намаляване на използваните материали или за увеличаване на използването на рециклирани материали.

Почти половината от фирмите (48.6%) запазват ИКТ оборудването (компютри, монитори, принтери, мобилни телефони и др.), което вече не използват, за употреба като резервни части или поради опасения от разкриване на чувствителна информация. По-малка част (44.6%) го предават или изхвърлят в пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци, а 19.7% го продават, връщат на лизингово предприятие или даряват.

Пълните данни  ТУК