Назад

Палатата с представител на заседание на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие на област Пловдив


Презентацията на програмата беше направена от г-н Васил Радойновски, който е ръководител на секретариата на Българско-Швейцарската търговска камара. Бяха представени резултатите от проведените до настоящия момент програми за дуално обучение в България, а именно: Домино 1 и „Подкрепа на дуалната система на обучение“. Благодарение на работата по тези проекти е осигурена подкрепа за училищата с въведена система за дуално обучение, за учениците, на които се осигурява възможността на стаж в партниращи предприятия, за образователната система, изразяващи се в актуализиране на учебни планове, програми и национални изпитни програми, както и подкрепа на работодателите и родителите.

Основният извод , който се е наложил, е че следва да се засили ролята на работодателите, като се покаже ползата за самите работодатели от дуалното обучение, което от своя страна да стимулира същите да вземат по-дейно участие в процеса за утвърждаването му в България.

Господин Радойновски запозна комисията и с нормативните облекчения, които са заложени от държавата, а именно: облекчени изисквания към наставниците и учителите методици, поемане от държавата изцяло на социалните и здравни осигуровки на учениците и изменения в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, като по отношение на осигуровките стана ясно, че това вече е факт от 01.04.2024г.

Основната цел на проекта „ДОМИНО 2“ е максимално да отговори на потребностите на пазара на труда, като се обърне внимание на оптималното разпределение на отговорностите между държавата и бизнеса. Идеята е бизнеса да участва във всеки етап по веригата, като взима реално участие в създаването на учебното съдържание, като се покаже, че той печели от дуалното обучение.

Засегнаха се и проблемите, които съществуват към момента, както и предизвикателствата пред програмата. Като основен проблем бе посочен недостатъчната комуникация и липсата на механизми за партньорство между страните, неефективно разпределение на ролите и недостатъчен капацитет за участие, както и липса на системни данни и информация.

В тази връзка се коментира вариант за създаване на координиращо звено, което да осъществява връзка между държавата, работодателите, професионалните училища и учениците, както и възможността за разработване на инструменти за разпространяване на необходимата на страните в този процес информация.