Действащото законодателство допуска чрез арбитраж да бъдат решавани не само международни, но и всякакви вътрешни имуществени спорове, с изключение на спорове с предмет вещни права или владение върху недвижим имот, издръжка, трудови спорове или спорове, по които една от страните е потребител по смисъла на § 13, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за защита на потребителите. През последните месеци станаха публично известни редица злоупотреби със свободното и неформално арбитражно производство, като средство за осъждане на физически и юридически лица въз основа на неистински документи и други нарушения.
В отговор на установените проблеми Министерството на правосъдието предлага законодателни промени в Закона за международния търговски арбитраж, чрез които се създават правила за дейността на постоянните арбитражни институции с място на дейност на територията на Република България, допълват се изискванията към арбитрите и се усъвършенстват процесуалните правила за водене на арбитражното производство, както и за отмяна на арбитражните решения. Промените са насочени към защита на страните в арбитражното производство, укрепване на правната сигурност и доверието в дейността на арбитражите, осъществявани на територията на Република България.
В резултат от прилагането на закона се очаква увеличаване на търсенето на арбитраж за решаване на търговски и имуществени спорове, намаляване на натоварването на съдебната система във връзка с разглеждане на съдебни дела по повод на търговски и имуществени спорове и намаляване на броя незаконосъобразните арбитражни решения.
Дата на откриване: |
14.5.2025 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
28.5.2025 г. |
- Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за международния търговски арбитраж
- Мотиви към проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за международния търговски арбитраж
- Частична предварителна оценка на въздействието – ЗИД на ЗМТА
- Становище на ДКМА – ЗИД на ЗМТА