Назад

Справедливо и опростено данъчно облагане: по-добри процедури във връзка с данъка, удържан при източника, ще насърчат презграничните инвестиции


 Европейската комисия предложи нови правила, с които да направи процедурите в ЕС във връзка с данъка, удържан при източника, по-ефективни и сигурни за инвеститорите, финансовите посредници (напр. банките) и данъчните администрации на държавите членки. Тази инициатива, която е ключов елемент от съобщението относно данъчното облагане на предприятията за 21-ви век и от плана за действие на Комисията от 2020 г. за съюза на капиталовите пазари, ще спомогне за по-справедливо данъчно облагане, ще се бори с данъчните измами и ще подкрепи презграничните инвестиции в целия ЕС.

Терминът „данък, удържан при източника“ се отнася например до ситуация, в която инвеститор — местно лице на една държава — членка на ЕС, е длъжен да плати данък върху лихвите или дивидентите, получени в друга държава членка. Такъв често е случаят с презграничните инвеститори. При такъв сценарий, с цел да се избегне двойното данъчно облагане, много държави — членки на ЕС, са подписали спогодби за избягване на двойното данъчно облагане, които пречат едно и също физическо лице или дружество да бъде облагано с данък два пъти. По силата на тези спогодби презграничните инвеститори могат да подават искания за възстановяване на надплатения данък в друга държава членка.

Проблемът е, че тези процедури за възстановяване често са продължителни, скъпи и тромави, което води до неудовлетвореност за инвеститорите и обезкуражава презграничните инвестиции в рамките на ЕС и в посока на него. Към момента във всяка държава членка се прилагат много различни процедури във връзка с данъка, удържан при източника. Инвеститорите трябва да работят с над 450 различни формуляра в целия ЕС, повечето от които са достъпни само на националните езици. Как може да се злоупотребява с процедурите за възстановяване стана ясно и от скандалите Cum/Ex и Cum/Cum: данъчните загуби от тези практики се оценяват на 150 милиарда евро за периода 2000—2020 г.

Предложените днес ключови действия ще създадат улеснения за инвеститорите, финансовите посредници и националните данъчни органи:

  • процедурите за данъчни облекчения във връзка с данъка, удържан при източника, ще станат по-лесни и по-ефикасни благодарение на едно общо за ЕС цифрово удостоверение за местно лице за данъчни цели. Например инвеститорите с диверсифициран портфейл в ЕС ще се нуждаят от само едно цифрово удостоверение за местно лице за данъчни цели, за да подават няколко искания за възстановяване през една и съща календарна година. Цифровото удостоверение за местно лице за данъчни цели следва да се издава в срок от един работен ден след подаване на искането. Понастоящем повечето държави членки все още разчитат на процедури въз основа на хартиен носител.
  • Две ускорени процедури, допълващи съществуващата стандартна процедура за възстановяване: процедура за „данъчни облекчения при източника“ и система за „бързо възстановяване“, които ще направят процеса за получаване на данъчно облекчение по-бърз и по-хармонизиран в целия ЕС. Държавите членки ще могат да избират коя от двете да използват, включително да ги комбинират.
    • Съгласно процедурата за „данъчни облекчения при източника“ данъчната ставка, прилагана при изплащането на дивиденти или лихви, се основава пряко на приложимите правила, съдържащи се в разпоредбите на спогодбата за избягване на двойното данъчно облагане.
    • Съгласно процедурата за „бързо възстановяване“ първоначалното плащане се извършва, като се взема предвид ставката на данъка, удържан при източника, в държавата членка, в която се изплащат дивидентите или лихвите, но възстановяването на надплатените данъци се предоставя в срок от 50 дни от датата на плащането.

Очаква се тези стандартизирани процедури да спестяват на инвеститорите около 5,17 милиарда евро годишно.

  • Стандартизираното задължение за отчитане ще снабди националните данъчни администрации с необходимите инструменти за проверка на допустимостта за прилагане на намалената ставка и за откриване на потенциални злоупотреби. Сертифицираните финансови посредници ще трябва да отчитат изплащането на дивиденти или лихви пред съответната данъчна администрация, така че тя да може да проследява сделката. По-специално от големите финансови посредници в ЕС ще се изисква да бъдат вписани в един национален регистър на сертифицираните финансови посредници. Този регистър ще бъде отворен на доброволна основа също за финансовите посредници извън ЕС и за по-малки финансови посредници.  Данъкоплатците, които инвестират в ЕС чрез сертифицирани финансови посредници, ще могат да се ползват от ускорени процедури във връзка с данъка, удържан при източника, и ще избягват двойното данъчно облагане на плащанията на дивиденти. Колкото повече финансови посредници се регистрират, толкова по-лесно ще бъде данъчните органи да обработват исканията за възстановяване, независимо от използваната процедура.