Назад

Становище на Арбитражния съд при БТПП относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за международния търговски арбитраж


Арбитражният съд при БТПП, като водеща и с най-дългогодишни традиции арбитражна институция в България, взела активно участие в разработването и прилагането на българското законодателство в областта на арбитража, поддържа изготвения от Министерство на  правосъдието Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за международния търговски арбитраж, публикуван за обществено обсъждане на 14 май 2025 г.

Арбитражният съд счита, че законопроектът ще позволи да бъдат взети предвид актуални проблеми в практиката по приложението на действащия ЗМТА, да бъде съобразено българското законодателство с правото на ЕС, както и да бъде създаден надежден механизъм, който да гарантира интегритет на арбитражното производство.

Предложените промени ще повишат доверието в дейността на арбитражите - не само чрез въвеждане на публичен регистър на арбитражните институции, но и чрез определяне на ясни изисквания относно дейността на арбитражните институции.

АС при БТПП изцяло подкрепя промените относно проверката, която Окръжният съд в района, на който е постоянният адрес или седалището на длъжника, осъществява при издаване на  изпълнителен лист въз основа на арбитражното решение,  като счита за адекватно и своевременно въвеждането на нови санкции и мерки за повишаване на ефективността на последващия административен контрол върху арбитражната дейност, провеждана на територията на Р България.

Някои от дадените от АС  при БТПП предложения за промени и допълнения в предложения проект на Закон за изменение и  допълнение на ЗМТА  са в следния порядък:

Арбитражният съд счита, че следва да се запази досегашната разпоредба на чл.11 на ЗМТА, тъй като ако разпоредбата бъде приета в предложения вид, това би обезсмислило съществуващите правила на всяка арбитражна институция.

Също така АС предлага да се стесни приложението на разпоредбата на чл.32, (5), като се предвиди тя да се прилага за физически лица граждани на ЕС и на страните на Европейското икономическо пространство. Целта на предлаганите промени е да се защитят длъжниците физически лица, но следва да бъдат отчитани и интересите на кредиторите, като се вземат предвид трудностите относно уведомяването на граждани извън ЕС и ЕИП.

Сега е времето да са добавят нови текстове в ЗМТА, които да улеснят дигитализацията  и модернизацията на арбитражното производство, което е от съществено значение с оглед развитието на икономическата среда и доверието на чуждестранните инвеститори в България и правораздаването ѝ, както и запазване на позицията на България на про-арбитражна юрисдикция.

Арбитражният съд счита, че измененията на ЗМТА следва да са съобразени с  духа на Закона-модел на УНСИТРАЛ, доказал се в множество държави като ефективен и балансиран акт.

Приложения:

Становище на Арбитражния съд при БТПП

Приложение към Становището с конкретни предложения