Назад

Туризъм и CO2-емисии


Автор: Пламен Бакалов, представител на Министерството на туризма, Генерално консулство на Р България във Франкфурт на Майн

Туристите не са съгласни да плащат за опазване на климата

Каузата устойчивост е сред туроператорите и другите играчи, предлагащи туристически услуги, една от основните теми в туризма. Туристите обаче гледат на казуса по друг начин: съгласно едно актуално проучване те не са съгласни да плащат за така наречените СО2-компенсации. 

Без драстични промени в консумативните навици на туристите по цял свят, няма да може да се удържи пълзящата промяна в климата – това се твърди от по-голямата част от учените. Както и в много други браншове, така и в туризма, все повече на фокус идва темата „Устойчивост на туристическия продукт“. Всеки ден концерни, малки, средни и големи предприятия, туроператори и авиопревозвачи информират клиентите си за техните усилия и оферти в този сегмент. 

Също така все по-ясно става и, че: при широката маса от резервиращи и купуващи ваканционни пакети тази тема не се осъзнава, най-малкото що се касае за практическото изпълнение. Едно ново изследване на „Global Environmental Change“ сред 64 000 резервации на една глобално оперираща швейцарска авиолиния идва до следния извод: много туристи заявяват на думи, че са готови да защитават устойчивостта при полети, само 4,5% от резервациите обаче са били заявени с CO2-изравняване/надплащане.  

Това означава, че 95,5% от туристите не са приели офертата от авиопревозвача, да компенсират чрез парични суми вредата, която се нанася от СО2-емисиите при летене. За уточнение трябва да се добави, че в проучването са взети под внимание само резервациите онлай - директно на уебсайта на авиопревозвача, а не такива, направени чрез травел-агентури и райзе-бюра. 

Колко смислени са плащания за СО2-емисии?

Резултатите от проучването поставят парливия въпрос, дали доброволните компенсационни плащания за СО2-емисии водят до предначертаната цел? Авторите на проучването поставят под съмнение това. Някои туроператори рекламират и включват априори определена парична стойност в туристическия пакет. Тук обаче се касае за такива туроператори, които така и така са се наместили в скъпоплатен туристически сегмент и по този начин имат предимно високо платежоспособна целева група за клиенти.  

Класическите туроператори логично би трябвало да се стряскат от мисълта да предприемат подобни стъпки, тъй като няма да могат да са конкурентоспособни и ще загубят туристи към тези предприятия, които ценово не включват компенсации на СО2 в пакетите си.

 Екстремно ниска готовност за плащане

Тъкмо поради тази причина туроператорите и авиопревозвачите предлагат подобни СО2-компенсации на доброволна база. Такива оферти обаче почти не се приемат от туристите, въпреки, че са сравнително ниски, но все пак се считат за прекалено скъпи. Средната готовност да се заплащат СО2-компенсации е на стойност само 1 евро на 1 тон СО2!! 

По този начин се изразява доброволна готовност да се заплаща дефакто 1/90 от актуалната цена, която е определена за плащане в ЕС съгласно „Системата за търговия с емисии“ (EU-Emissionshandelssystem). В тази система задължително са включени авиопревозвачите. През декември 2021 г. определената стойност за 1 тон СО2 беше 90 евро. Като по-рационално и по-смислено решение за намаление на СО2-емисиите от това, със заплащане на компенсации от туристите, експертите от всички научни сфери предлагат възможно най-скорошното въвеждане в производство и масово използване на така наречените синтетични горива (Sustainable Aviation Fuel - SAF)*. За разлика от използвания по цял свят фусилен керосин, при SAF-горивото не се отделят вредни емисии. До сега поради технико-икономически причини можеха да се произвеждат само незначителни количества. Работи се усилено по цял свят с надеждата технологиите да се усъвършенстват и цената драстично да спадне.   

 -------------

* SAF е биогориво от „Втора генерация“. При производството му отпадъчна маса се загрява до 3500 С°, произтича синтезен газ, който след това се втечнява на керосин. SAF е реална алтернатива на фосилния керосин и абсолютно приложим при самолетите. Една от водещите фирми в момента е американската Solena Fuels. Lufthansa Group инвестира милиарди във все по-икономични самолети. С всяка нова генерация вредните СО2-емисии биват намалени с 25%. Това обаче самостоятелно не е достатъчно за повсеместното намаление на СО2-емисиите, защото интензитетът на въздушния транспорт непрекъснато расте и се нуждае и в бъдеще от фосилни горива.

За съжаление, въздушният транспорт все още е прекалено далеч от електро или водородно задвижване при големите самолети. Основни проблеми са малката енергийна плътност при акумулаторните батерии, както и поради екстремните разходи и технически предизвикателства при складирането на големи количества водород.