Анкета в рамките на състоялата се трета информационна сесия на тема „Цифров продуктов паспорт“ (ЦПП), организирана съвместно от Българският институт за стандартизация (БИС) , GS1 България и SoftGroup AD показва, че 83% от участниците са запознати с регулациите за екопроектиране на устойчиви продукти и предстоящото изискване за цифров продуктов паспорт. От участниците 29% се подготвят активно, а 54 % са информирани, но все още не са започнали подготовка - ясен сигнал, че са необходими по-целенасочени действия и институционална подкрепа. Към момента за идентификация на своите продукти 100% използват Глобален номер на търговската единица (GTIN), който е GS1 стандарт, съобразен с ISO/IEC 15459.
Има предпочитания към използването на един носител на данни, напр. QR код, който да изпълнява различни функции – достъп до ЦПП, сканиране на каса, инвентаризация, проследяване и т.н.
Запитани, как поддържат продуктовата информация в момента, 67% от участниците посочиха ERP системи, а впечатляващите 0% са за хартиените носители на данни. Няма категоричност по отношение на това, кой отдел във фирмата отговаря за продуктовите данни и отговорите варират между продуктов мениджър, администрация, продажби, маркетинг, IT и други. Относно нуждата за обозначаване на кода, който ще съдържа идентификатора за връзка с продуктовите данни (ЦПП), мненията бяха разделени 50% на 50%, като част от аргументите са, че ума нужда изрично да бъде посочено, кой е кодът за връзка с ЦПП, а като контрааргумент, че допълнително обозначение би затруднило отпечатването и води до допълнителни разходи. В заключение очакванията относно въвеждането на ЦПП са за подобрения, в т.ч. повишаване на прозрачността, но също възникване на нови предизвикателства, с които фирмите предстои да се справят.
По време на информационната сесия участниците бяха запознати с напредъка на дейностите на европейско ниво, произтичащи от Регламента за екопроектиране на устойчиви продукти и стандартизацията в областта на ЦПП, приоритизацията на секторите и сроковете за имплементиране на база публикувания през април Работен план на ЕК 2025-2030, процедурата за участие в общественото допитване, като важна част от стандартизационния процес и не на последно място, какви възможности има за засегнатите страни да се подготвят за изпълнение на изискванията.
Стана ясно, че приоритетните продуктови групи съгласно Първия работен план 2025-2030 на ЕК са: текстил/облекло, мебели и матраци, гуми, желязо и стомана, и алуминий, които са продукти с високо въздействие върху околната среда и пазарен потенциал. Очакванията са ЦПП да бъде въведен първо при текстил и облекла след публикуване на първия делегиран акт и след въвеждането на ЦПП при индустриални батерии и строителни продукти, за които са в сила отделни секторни регламенти. Любомир Раев, Solution Architect, SoftGroup AD представи пътна карта, която да помогне в подготовката за ефективно внедряване на ЦПП и препоръка да се премине към пилотни проекти с поетапно надграждане на данните.
През последните две години, въз основа на искане за стандартизация (SReq) от ЕК към европейските организации по стандартизация (напр. CEN, CENELEC, ETSI), в създаден за целта технически комитет CEN/CENELEC/JTC24 се работи активно за установяване на общи принципи и технически изисквания (стандарти) за: идентификация и носители на данни, протоколи за обмен на данни, интерфейси и API, сигурност и достъп, съхранение и оперативна съвместимост, в рамките на системата за ЦПП. За 6 от общо 8 модула в искането за стандартизация са изготвени проекти на стандарти, които от 19/26.06.2025 влизат във фаза Обществено допитване. Лилия Костова, Директор на дирекция „Стандартизация”, БИС, запозна аудиторията с процедурата за участие в допитването, като всички участници бяха поканени да разгледат проектите на стандарти и да дадат своите коментари, за да бъде чуто мнението на индустрията. БИС като Национален орган за стандартизация представлява България в CEN/CENELEC и участва пряко в работата по разработване на стандартите за ЦПП чрез огледален комитет TK57.
В края на информационната сесия бяха представени реални примери за ЦПП, както и Цвета Братанова, изп. директор, GS1 България сподели, че GS1 работи активно по обновяване на стандартите GS1 в съответствие с новите технически изисквания, с което да помогне на фирмите, използващи стандартите GS1, за по-плавен преход в изпълнение на новите изисквания за ЦПП.
Участие в сесията взеха представители на фирми (текстил, събиране и рециклиране на текстил, строителни материали, електроуреди, кабели, детски стоки, мебели, бързооборотни стоки, управление на риска и др.) МРРБ, ИОНХ,ИАА, Университети. Събитието беше открито официално от Цветан Симеонов, Председател на УС на БТПП и Председател на GS1 България.
Поглед напред: рециклирането като неотменима част от устойчивостта
Сред акцентите по време на дискусиите се открои и значението на рециклирането като ключов елемент от цялостната визия за устойчиво управление на продукти. Участници, ангажирани в събирането и преработката на текстил и други материали, подчертаха, че цифровият продуктов паспорт има потенциала да улесни процесите по проследимост и отчетност, но за да бъде ефективен, той трябва да бъде подкрепен от реални механизми за повторна употреба и преработка.
На този фон, беше посочено, че в България темата за рециклирането все още не заема достатъчно стратегическо място в обществените политики. Това изисква по-активна и координирана роля от страна на ресорните министерства – чрез създаване на ясна регулаторна рамка, стимули за бизнеса и интегрирани мерки, които да насърчат кръговата икономика в синхрон с европейските изисквания.
Повече по темата може да намерите в линковете към презентациите:
Развитие на европейските регулации и стандартизацията в областта на ЦПП
Работен план на ЕК: приоритетни сектори и срокове за имплементиране
Общественото допитване, като важна част от стандартизационния процес
и/или като се свържете с нас на: gs1bulgaria@gs1bg.org и тел. 02/ 811 7 567