Назад

Украйна, сигурността в Черно море и “Глобална Европа” във фокуса на първото заседание на ресорната секция към ЕИСК по „Външни отношения“



През изминалата седмица на ноември 2025г., бе проведено първото заседание на ресорната секция - "Външни отношения" (REX), в рамките на новия мандат на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК).

Основните теми, които бяха предмет на гласуване и/или дискусия, бяха свързани с новата геополитическа ситуация както в Европа, така и отвъд Атлантика, Стратегическия подход на Европейския съюз към региона на Черно море, Инструментът Глобална Европа в новата Многогодишна финансова рамка (2028-2034) и създаването на условия за предвидим и общ европейски път напред за украинците в ЕС.

Европейският икономически и социален комитет подкрепя предложението на Европейската комисия за значително увеличаване на бюджета за външна политикa в новата многогодишна финансова рамка (2028-2034 г.). Чрез инициативата „Глобална Европа“ с общ бюджет от 200,3 млрд. евро (плюс резерв от 100 млрд. евро за Украйна), ЕС цели да засили ролята си като световен лидер в устойчивото развитие, защитата на правата на човека, мира и демокрацията. Основен инструмент ще бъде „Глобалният портал“ (Global Gateway) – чрез него Европа ще насърчава равноправни партньорства с трети страни, включително с активно участие на гражданското общество и социалните партньори.

ЕИСК приветства инициативата „Глобална Европа“ като стратегическа стъпка към по-силен, отговорен и видим Европейски съюз на световната сцена – при условие, че се гарантират прозрачност, социална справедливост и реално участие на гражданите и бизнеса в процеса. ЕИСК приветства по-голямата гъвкавост на финансирането, но предупреждава, че тя не трябва да намалява прозрачността и отчетността. Отбелязва, че е необходим постоянен диалог и участие на организациите на организираното гражданско общество при изготвянето, наблюдението и оценката на програмите, и също че следва да се избягва прекомерна регионализация на средствата, т.к. това може да отслаби глобалния подход на ЕС. Комитетът подчертава необходимостта от постигане на съгласуваност между външната политика, търговските действия и споразумения и Европейския фонд за конкурентоспособност, за да се гарантира, че всички инструменти работят в съгласуваност и в подкрепа на по-широките геополитически и икономически цели на ЕС и за защита на ценностите и принципите на Съюз, включително правата на човека и равенството.

По отношение Черноморието, ЕИСК приветства инициативата на Европейската комисия и върховния представител за създаване на стратегически подход на ЕС към региона на Черно море, но изразява разочарование, че тя идва късно и без необходимите финансови средства и конкретен план за изпълнение. В тази връзка Комитетът настоява да бъде приета пълноценна стратегия за Черно море, която да включва ясен план за действие, конкретни цели и срокове, самостоятелен бюджет в рамките на новата финансова рамка 2028–2034 г., като България и Румъния, в частност, да бъдат справедливо компенсирани като държави на „военната граница“ на ЕС.

Представителят на БТПП в ЕИСК, д-р Моника Панайотова сподели за читателите на Инфобизнес, че „вече се наблюдава осезаема промяна в отношението на държавите-членки и на Европейския съюз към значимостта на Черно море, което до съвсем скоро, за съжаление, не беше част от Стратегическия компас на ЕС от 2022г. Едва от май 2025г. имаме налице „Стратегически подход на Европейския съюз към региона на Черно море“ с оглед на военната, екологичната и икономическата уязвимост, която създава в него войната на Русия в Украйна. Предвид своето географско положение и специфична експертиза и опит, Българската държава има важна роля за балансирането на геополитическите, икономическите, енергийните и военни интереси в региона и следва да ползва потенциала на организираното гражданско общество, за да може да предприема конструктивни действия при създаването на Хъб за сигурност в Черно море и да влияе положително на трансформативната политика в източното съседство“.

Повечето от представените теми ще бъдат обсъдени по време на предстоящата пленарна сесия на ЕИСК през декември 2025 г.