Преди пленарната декемврийска сесия на Европейския икономически и социален комитет, беше проведено заседание на групата на работодателите (част от която е БТПП). За читателите на Инфобизнес представяме една от разгледаните теми - предстоящото предложение на Европейската комисия за т.нар. “28-ми режим“.
Относно „28-ми режим“, групата на работодателите в ЕИСК изразява своята подкрепа за идеята за създаване на доброволен европейски режим, съставляващ единен набор от правила за компаниите с трансгранична дейност като - еднократна регистрация, единна система за отчетност, общи стандарти за управление, който да съществува паралелно с националните системи, без да ги отменя.
Появата на този режим се налага в резултат на несъвършенствата на Единния пазар на ЕС, свързани с фрагментацията между различните правни, административни и регулаторни режими водеща до ограничава неговия пълен потенциал.
Единният пазар на Европейския съюз, често възхваляван като най-голямото постижение (“короната”) на европейската интеграция, е замислен като пространство без бариери, обещаващо безпроблемна търговия и равни условия за всички. Днес обаче все още Единният пазар остава незавършен, представлявайки мозайка от 27 национални корпоративни закона, данъчни кодекси, счетоводни правила и трудови системи. За предприятията, които оперират през граница, този правен лабиринт действа като невидими митнически тарифи, водещи до допълнителни разходи: до 45% за стоки и над 100% за услуги. Разрастването на бизнеса в друга държава продължава да означава повече разходи за адвокати и счетоводители, вместо инвестиции в инженери, иновации и продажби.
Традиционните решения като хармонизация или взаимно признаване, все по-често се сблъскват с политически и правни ограничения. Така Европа остава съставена от множество средни по размер пазари, докато САЩ и Китай разчитат на силата на огромни вътрешни икономики.
Затова Европейската комисия разработва идеята за т.нар. „28-ми режим“ – незадължителна, единна за целия ЕС правна рамка, която съществува паралелно с националните закони и позволява най-вече на стартиращите и растящите европейки иновативни компании свободата да мислят и действат в мащаба на континент.
„28-тият режим“ е доброволен и има за цел да преодолее сериозни разлики в търговското право, данъчното облагане, трудовите разпоредби, правилата за несъстоятелност и счетоводните стандарти, които водят до високи разходи за съответствие и до стратегическа несигурност за фирмите, които искат да оперират през граница – особено за малките и средните предприятия (МСП) и иновативните растящи компании.
В тази връзка скорошно изследване, поръчано от Групата на работодателите в ЕИСК, определя 28-ия режим като „трети път“ – доброволна рамка, която улеснява трансграничната дейност, без да накърнява националния суверенитет. Това изследване на Ecorys и Centre for European Policy Studies предлага цялостен анализ на концепцията за 28-мия режим: нейната логика, историческо развитие, правни основи и бъдещи перспективи. На базата на нормативната основа, сравнителен политически анализ и изводи от предишни инициативи, то представя нова рамка за това как една доброволна правна уредба на равнище ЕС може да бъде проектирана и прилагана по-ефективно в следващия етап на европейската интеграция.
Новата концепция предвижда строг набор от условия: режимът да е доброволен, но достъпен навсякъде; да стъпва на договорите на ЕС; да се ограничава до области, в които хармонизацията е блокирана; и да използва вече съществуващи институции, без създаване на нова бюрокрация. Според изследването, първоначалният фокус трябва да бъде върху бизнес правото – сфера с най-висока икономическа полза. Проучването предлага многопластов подход: единна рамка за учредяване и управление на компании; стимули в данъчното третиране при трансгранични операции; опростени и съвместими счетоводни стандарти; по-ясни и съгласувани правила при несъстоятелност; трудово право – на по-късен етап поради чувствителността на темата.
Най-големите рискове, които предвижда групата на работодателите, са в изпълнението. За да бъде успешен режимът, трябва ранно участие на бизнеса, работниците и администрациите, както и практически ползи – по-ниски разходи, по-бързи процедури и по-лесен достъп до нови пазари. Затова се препоръчват пилотни проекти и дигитални решения като единна онлайн платформа („Единен бизнес портал“) за регистрация и отчетност.
Групата на работодателите в ЕИСК ще продължи активно да следи процеса и да работи със заинтересованите страни, за да се превърне 28-ият режим в работещ инструмент за по-конкурентоспособна Европа.