Назад

Мебелна индустрия 2022: Креативност, добри идеи и нови пазари




Мебелната индустрия се развива с изключително бързи темпове, все по-големи инвестиции се правят и все повече пазари се обхващат, но това се случва на фона на редица трудности и предизвикателства.

Такова е мнението на бизнеса и на университетите, участвали в дискусията на тема „Мебелна индустрия – прогнози 2022“, организирана съвместно от Съвета на браншовите организации при БТПП и Асоциация на интериорните дизайнери в България (АИДБ).

Събитието се проведе на 1 февруари в Българската търговско-промишлена палата и е част от инициативата  „Бизнес вечери в Палатата“, която се провежда всеки първи вторник от месеца с цел създаване на нови бизнес контакти, с акцент към отделните браншове през настоящата година.

В дискусията „Мебелна индустрия – прогнози 2022“ участваха: проф. Живко Гочев - декан на Факултет по Горска промишленост на Лесотехническия университет; доц. Банко Банков – интериорен и продуктов дизайнер, преподавател в Нов Български университет, съосновател и член на УС на Асоциацията на интериорните дизайнери в България, Росица Димитрова – "Белкаро България" ЕООД, Станимир Кнежански – Кастамону България и други представители на бизнеса, гости на събитието.

Модератор на събитието бе Гена Събева – член на Изпълнителния съвет на БТПП и зам.-председател на Съвета на браншовите организации към БТПП, председател на АИДБ.

На събитието бе изтъкнато, че мебелният бранш не е привилегирован. Няма лоби, което да го представлява и защитава, среща трудности с доставките на суровини и има сериозен недостиг на кадри, а част от фирмите все още са в сивия сектор. Тъй като нашият пазар не е голям, повечето от фирмите работят за масовия пазар, тоест за нископлатежоспособни клиенти и приоритет става износът на продукция.

Но въпреки трудностите и сложната бизнес среда производството в България е на доста прилично ниво в сравнение с нашите съседки и компаниите отбелязват  ръст.

Участниците в събитието разгърнаха дискусия относно връзката образование – бизнес. От страна на бизнеса отчитат липса на диалог между университетите и фирмите и недостиг на квалифицирани кадри. От страна  на университетите мнението бе различно.

Според доц. Банков, Нов български университет, няма сериозно отношение към стажовете – „стаж на хартия не върши работа“ - каза той.  Поради липса на връзката дизайнер – производител – потребител дизайнерите излизат с недостатъчна подготовка, а от друга страна фирмите нямат желание да работят със студенти, предпочитат хора със сериозни познания и опит.

Добрата страна на отношенията бизнес – образование показа проф. Гочев с примери от практиката на Лесотехническия университет. По думите му практическото обучение на студентите започва от 1-ви курс. Във висшето училище има създаден учебно-производствен център; такива са създадени и към компании; организират се срещи с бизнеса, отворени за всеки, който има интерес; договорени са платени стажове и има чакащи в списъка фирми, които са изявили желание да приемат студенти, а една от специалностите е защитена и се финансира изцяло от бизнеса.

Проф. Гочев предложи диалог с фирмите и покани лично представителите на фирма „Белкаро“ ЕООД в ЛТУ на среща, за да намерят най-добрата възможност и за бизнеса, и за студентите. Но трябва да се отчита и опасността от  сливане на университети, което би било пагубно за Лесотехническия университет.

Бяха дискутирани множество актуални въпроси за бранша, свързани с недостига на работна ръка, целите на мебелния бранш и перспективите пред него, повишаване качеството на образованието в сектора и подобряване на постоянната връзка образование – бизнес.

Много от повдигнатите въпроси подлежат на по-нататъшно разглеждане на предстоящи браншови срещи и инициативи.

Като добър пример  за постигнатото в бранша бяха масите-столове в залата, чийто дизайн е дело на възпитаника на ЛТУ и реализирал се като продуктов дизайнер Илиан Милинов, носител на престижните награди "Стол на годината 2002" и "Топ 10" от международното изложение за столове PROMOSEDIA в Удине, Италия. Илиан спечели журито и посетителите с простотата и елегантността на трансформиращия се в маса стол "Seat table"- ST.