Назад

България в Световната класация за таланти 2025: Възможности и предизвикателства пред човешкия капитал


Българската търговско-промишлена палата и през 2025 г. продължава своето ползотворно сътрудничество със швейцарския Институт за развитие на мениджмънта (IMD). И през 2025г Палатата активно участва в поредното проучване на IMD, свързано със Световната класация на таланти за 2025, в която 69 страни, включително България, се оценяват от гледна точка на способността да произведат, задържат и привличат специалисти с нужните умения и квалификация за целите на успешното развитие на националните икономики в дългосрочен план.

Според последното издание на Световната класация за таланти за 2025 г., изготвена от IMD, България заема 60-то място от 69 икономики – за сравнение през 2024г. на 61-ва позиция от 67 икономики. Това е сравнително подобрение за разлика от 2024. Докладът предлага важен анализ на възможностите и предизвикателствата, пред които е изправена страната в глобалната надпревара за привличане и задържане на висококвалифицирани кадри.

„В една фрагментирана глобална среда, талантът, наред с капитала, остава уникален глобален фактор, като качеството на живот е основен двигател на мобилността на талантите.“ - Артуро Брис, директор на (WCC), относно глобалния климат за таланти през 2025 г.

Други основни изводи:

  • Швейцария запазва първото място, Люксембург успя да възстанови второто си място, а Исландия се изкачи от шесто на трето място. Хонконг се изкачи с пет позиции и зае четвърто място, което е най-високото му място до момента.
  • Сингапур (седми) е паднал с пет места за една година. Анкетираните оценяват високо, нивото на уменията, развити в началното и средното образование, а 36% от завършилите университет специализират в науките.
  • ОАЕ и Хонконг привличат голям брой чуждестранни студенти и се отличават съответно с изключително конкурентоспособен частен сектор и високи академични постижения.
  • Според проучванията, мобилността на международни студенти е основата на бъдещите стратегии за таланти, а държави като Канада (11-то място) и Германия (13-то място) не само привличат чуждестранни студенти, но и успешно ги интегрират в техните трудови пазари, изграждайки дългосрочни потоци от квалифицирани кадри.
  • Докладът също посочва, че ефективността е толкова важна, колкото и инвестициите: икономики като Казахстан (34-то място), Латвия (21-во място) и Естония (18-то място) показват, че стратегическото използване на ограничените бюджети за образование може да надмине по-добре финансираните, но по-малко ефективни системи
  • Класацията оценява способността на 69 икономики да развиват, привлекат и задържат човешкия капитал, необходим за поддържане на растеж, използвайки комбинация от статистически данни и анкети с отговори от 6,162 изпълнителни директори.

Позиции на България и стратегически приоритети

Както бе посочено по-горе, България се намира на 60-то място в общото класиране.  Най-големите предизвикателства пред страната са в областите „Готовност“ и „Привлекателност“. В категорията „Готовност“, която измерва способността на работната сила да отговори на новите технологии и изисквания, страната е на 68-то място.

Въпреки това, в категорията „Инвестиции и развитие“ страната ни се нарежда на 42-ро място, което е индикация за нарастващите и усилия и подобрение спрямо предходната година във възможността да инвестира в развитието на човешкия капитал. Възможностите за подобрение в този аспект са значителни, като увеличените инвестиции в образование и иновации могат да дадат тласък на бъдещото ѝ представяне.

  • Най- силните показатели в представянето на България в категория “Инвестиции и развитие“ са Съотношение ученик-учител (начално образование): 10.16 (6-то място)  Тук страната ни се нарежда сред водещите страни. Ниското съотношение ученик-учител е показател за добри условия за индивидуално внимание към учениците и по-добро качество на образованието в началните училища. Съотношение ученик-учител (средно образование): 11.40 (24-то място) относително добро представяне. 
  • Най-слабо е представянето ни в сравнение с другите икономики в категории: Професионални стажове (Apprenticeships): 2.74 (69-то място).Това следва да е важна област за подобрение, особено в контекста на нуждата от повече практически умения сред младите хора, както и Обучение на служители: 4.06 (69-то място). Този показател предполага, че компаниите в България има какво да подобряват като възможности и ресурси за обучение и преквалификация на своите служители.
  •  В категория „Привлекателност“ най- силно се представяме в Индекс на разходите за живот: 58.78 (12-то място), а най-слабо в: Изтичане на мозъци (Brain drain): 2.32 (66-то място), Мотивация на служителите: 3.63 (67-мо място) и Привличане и задържане на таланти: 4.90 (68-мо място). Това е показател, който разкрива предизвикателства за България в привличането и задържането на квалифицирани специалисти.

Световната класация за таланти за 2025 г. е важен момент за размисъл и действие за България. Докато текущите резултати показват нужда от реформи, страната има значителни възможности да подобри конкурентоспособността си чрез стратегически инвестиции в човешкия капитал и иновациите. С правилните политики България може не само да задържи, но и да привлече нови таланти, които да подкрепят икономическия ѝ растеж в следващите години.

Финансовата сигурност и осезаемите ползи сега са най-често посочвани като решаващи двигатели за преместване, за разлика от ерата преди пандемията от COVID-19, когато качеството на живот, културната съвместимост и езикът бяха класирани по-високо.

„Конкурентоспособността на талантите остава силно динамична и развиваща се област, където устойчивото лидерство изисква непрекъснати политически иновации, отзивчивост към променящите се нужди на работната сила и способност за балансиране на дългосрочните инвестиции с краткосрочната адаптивност“, каза Хосе Кабайеро, старши икономист на WCC.

По-подробна информация за доклада на IMD World Talent Ranking 2025 вижте:

IMD 2025 World Talent Ranking https://www.imd.org/centers/wcc/talent-ranking/documents/ и резултатите отделно за България тук : https://imd.widen.net/s/gnnfvbhpv8/2025wtr-country-profile-bg

-----------------
За повече информация, посетете www.imd.org.

Международният институт за управленско развитие (IMD) е пионер в развитието на лидерските умения от близо 80 години. Основан от бизнес за бизнеса, ние сме независим университетски институт с швейцарски корени и глобален обхват. Работейки от Лозана със стратегически центрове в Сингапур, Шенжен и Кейптаун, IMD работи с над 19 000 ръководители от над 120 държави годишно. Нашите над 145 000 възпитаници формират мощна глобална мрежа. Постоянно класиран сред водещите бизнес училища в света, IMD свързва авангардни изследвания с приложения в реалния свят, за да помогне на лидерите да решават проблеми, да мащабират решения и да постигнат въздействие. Реално обучение за реално въздействие.

MEDIA RELEASE: https://www.imd.org/wp-content/uploads/2025/09/Press-Release-FINAL-WTR-2025.pdf