Назад

Таксономията на ЕС след 2025: край на излишната отчетност?


На 4 юли 2025 г. Европейската комисия публикува проект на делегиран акт за изменение на основни правила за прилагане на Таксономията на ЕС, насочен към съществено намаляване на административната тежест за компаниите. Тези предложения отразяват стремежа на институциите да улеснят прилагането на правилата за устойчиво финансиране, като същевременно запазят основните екологични цели.

Основната промяна се състои в премахване на задължението за оценка на съответствието на дейности, които не са съществени за общите ключови показатели на предприятието. В предложения текст се посочва, че ако дадена дейност представлява по-малко от 10% от оборота, капиталовите или оперативните разходи, тя може да бъде изключена от анализа спрямо критериите на Таксономията. Това облекчение важи както за нефинансови, така и за финансови предприятия, като им позволява да се съсредоточат върху съществените за дейността си аспекти.

В допълнение, Комисията предлага значително опростяване на шаблоните за докладване и съпътстващите ключови показатели. За нефинансовите компании обемът на изискуемите данни се намалява с до 64%, а за финансовите – с до 89%. Въвежда се и преходен период, в рамките на който финансовите институции могат временно да се въздържат от публикуване на пълните си ключови показатели за таксономично съответствие. Този преходен режим ще бъде валиден до края на 2027 г., с цел да се даде време за адаптация към новите изисквания.

Друга съществена промяна засяга тълкуването и прилагането на критериите „Не причинявай значителна вреда“ (DNSH). По-конкретно, изискванията, свързани със самостоятелната класификация на вещества съгласно Регламента за класифициране, етикетиране и опаковане на химикали (CLP), са премахнати. Това също има за цел да опрости процеса на докладване и да намали риска от двойно администриране или несъгласувани оценки.

Предложените промени са част от по-широкия пакет „Omnibus I“, който обединява различни инициативи за подобряване на ефективността и съгласуваността на устойчивото финансово регулиране в ЕС. Те следват заключенията от множество консултации със заинтересовани страни и икономически анализи, които показаха, че прекомерната административна тежест може да възпрепятства както събирането на качествени данни, така и ефективното прилагане на Таксономията в практиката.

Новите правила се очаква да влязат в сила от 1 януари 2026 г. и ще обхванат отчетния период за 2025 г. Въпреки това компаниите ще имат възможност по желание да прилагат измененията още при изготвянето на отчетите си за 2026 г. Това предоставя допълнителна гъвкавост при планирането и изпълнението на вътрешни процеси за устойчиво отчитане.

С тези предложения Европейската комисия цели да постигне балансиран подход между екологичната амбиция и икономическата реалност. Те потвърждават ангажимента на ЕС към устойчивост, като същевременно признават необходимостта от прагматични решения, които да позволят на бизнеса да съсредоточи ресурсите си върху значимото, без излишно регулаторно натоварване.

Повече от 100 големи компании — като EDF, Nokia, Allianz и IKEA (Ingka Group) — изразяват тревога, че мащабното облекчаване може да отслаби стандартите за устойчивост. Те настояват прагът за прилагане да остане на 500+ служители и препоръчват фирмите да представят конкретни планове за преход. Според тях Таксономията е ключов инструмент за управление на климатичните рискове и насочване на капитал към зелени технологии и не трябва да бъде саботирана.

Отчитат се критики спрямо процедурния подход, като се подчертава незадоволителната му правна и демократична легитимизация – приемането на делегирани актове с минимална възможност за парламентарен и държавен контрол е възприето като липса на прозрачност. Според Австрия например, ключови елементи не би трябвало да се приемат чрез делегирани актове, а чрез по-тясно и директно контролирани законодателни процеси.

Някои заинтересовани групи изразяват недоволство и от недостатъчни оценки на въздействието и ускорения график за преглед и коментари. В блога на ISS се посочва, че липсват солидни анализи на ползи и разходи, както и яснота по отношение на обхвата — особено прагът при служителите (500, 1 000 или 3 000). Освен това се настоява за стандарти за ограничена уверителна проверка (limited assurance), които да подкрепят целостта на публикуваните данни.

Platform on Sustainable Finance“ препоръчва опростяване на OpEx показателите, като се използва праг, съобразен с разходите за R&D. Те подкрепят ограничение на DNSH критериите и настояват за повече яснота и баланс между сегашните ключови показатели за изпълнение (KPI). Отбелязва се, че OpEx носи ограничена добавена стойност, освен ако не включва ключови инвестиции в R&D.

Редица академични изследвания посочват от друга страна, че прекомерните регулации биха могли да доведат до изтичане на капитали извън Европа, на което вече сме свидетели –  необходимо е да се работи за глобална координация на стандартите, което в днешната ситуация изглежда все по-трудно постижимо.

Следващи стъпки

Делегираният акт ще бъде предаден на Европейския парламент и на Съвета за контрол. Промените ще влязат в сила, след като приключи контролният период от 4 месеца, който може да бъде удължен с още 2 месеца. Мерките за опростяване, предвидени в настоящия делегиран акт, ще се прилагат от 1 януари 2026 г. и ще обхващат финансовата 2025 година. На предприятията обаче се дава възможност да прилагат мерките, считано от финансовата 2026 година, ако сметнат това за по-удобно.

За повече информация

Делегиран акт за изменение на делегираните актове относно оповестяването на информация във връзка с таксономията, климата и околната среда

Въпроси и отговори

Източник: Институт за енергиен мениджмънт