Назад

Първи по разходи за правосъдие, предпоследни по независимост


Автор: Екатерина Баксанова, Институт за пазарна икономика

Освен с обещание за безметежността на лятото, юли месец започна и със стари новини, подплатени с нови данни, за състоянието на българското правосъдие. Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието за 2025 г. бе публикувано в началото на седмицата за 13-ти път. Констатациите му допринасят за наблюдението, извършвано в рамките на годишния цикъл относно върховенството на правото и европейския семестър.

Тазгодишното издание на таблото има нововъведения: показатели, които са от значение за единния пазар, подчертаващи ключовата роля, която върховенството на правото играе за формирането на предвидима и конкурентна бизнес среда; данни за достъпа до правосъдие за лица, изложени на риск от дискриминация, както и за жертви на насилие; проследяване на изпълнението на съдебните решения на административните съдилища. Въпреки че настоящата статия не би могла обхване в цялост информацията от таблото, тя може да открои основните проблемни области по отношение на България.

Качество на правосъдието

  • Финансиране

Финансирането на правосъдието е важен компонент в оценката на неговото качество. Без изненада България продължава да е първенец по разходи за правосъдие като дял от БВП в Европейския съюз (ЕС). Ефективността на системата, както знаем, е съвсем отделен въпрос.

  • Дигитализация

Използването на различни цифрови технологии от съдиите, прокурорите, следователите и съответната администрация може да: оптимизира работните процеси, осигури по-лесен и бърз достъп до правосъдие, доведе до справедливо разпределение на натоварването и до съкращаване на времето за работа. Именно затова ЕС инвестира милиони евро в дигитализацията на българското правосъдие чрез Висшия съдебен съвет. Имайки предвид този факт, резултатите ни, показани по-долу, в това отношение са незадоволителни.

Във връзка с използването на цифрови технологии от съдилищата и прокуратурата за 2024 г. България е на незавидното 24-то място, следвана само от Малта, Чехия и Гърция. В края на опашката сме по показателя инструменти за електронна комуникация (2024 г.) по отношение на съдилищата, но пък първи що се отнася до прокуратурата.

  • Изпълнение на съдебни решения

Ефективното изпълнение на съдебни решения е ключово за доверието в независимостта и авторитета на съдебната власт. За пръв път таблото представя механизмите за подпомагане изпълнението на решенията на върховните административни съдилища. Става дума за наличните във всяка държава членка механизми без оценка на тяхната ефективност или честота на прилагане.

По отношение на „Съдебни механизми за гарантиране изпълнението на решенията на административните съдилища, 2024 г.“ България е на последното 19-то място (за 8 държави членки няма предвиден механизъм или е неотносимо), тъй като у нас е налице само един механизъм, а именно „глоба за отговорните длъжностни лица за неизпълнение“. Мерки, предвидени в други държави включват например дисциплинарни действия срещу отговорните длъжностни лица, специализирано звено във върховния административен съд, занимаващо се с изпълнението на съдебни решения срещу публични органи, обезщетение, включително за неимуществени вреди и др.

Независимост

Таблото разглежда как съдебната независимост е възприемана от обществото и бизнеса и какви са основните причини за съответната перцепция. България се нарежда на предпоследно място в ЕС по отношение на независимостта на съдебната власт според възгледите на бизнеса (Полша е последна), а според обществеността – на 25-то място (пред Хърватия и Полша). И двете групи смятат, че основните причини за възприеманата липса на независимост са:

  • Вмешателство или натиск от страна на икономически или други специални интереси;
  • Вмешателство или натиск от страна на правителството и политици.

Независими органи, важни за функционирането на единния пазар

От гледна точка на бизнеса, средата за инвестиции у нас продължава да буди тревога. България заема 22-ро място сред страните от ЕС по отношение на това как търговските компании възприемат способността на  закона и съдилищата да осигурят ефективна защита на инвестициите в страната. Основните причини за възприеманата липса на ефективност са:

  • Трудности при защитата на права в съда поради притеснения относно качеството, ефективността или независимостта на правосъдието;
  • Непредвидимо, непрозрачно административно поведение и затруднения при обжалване на административни актове пред съд.

Във връзка с това как компаниите възприемат независимостта на националните органи по конкуренцията и обществените поръчки отново сме на задни позиции.

Вижда се, че разходите растат, но доверието остава ниско. Европейският съюз инвестира в правна сигурност, докато България продължава да генерира обратното. В държава, където дейността на органите на съдебната власт и нейните носители е отчайващо непредсказуема,  правото губи смисъла си, а институциите – легитимността си.