Европалати: Ненужни забавяния и постоянна правна несигурност за бизнеса подкопават конкурентоспособността на Европа
През декември 2024 г. Европалати представиха на Европейската комисия 60 предложения 60 proposals, насочени към намаляване на регулаторната тежест.
След почти една година, анализ на Европалати относно напредъка на Комисията – главно чрез пакети за опростяване на общите мерки – показва, че само 13% от направените предложения са били разгледани.
В понеделник, 29 септември, беше публикувано „Табло на Европалати: Намаляване на регулаторната тежест за ЕС 2024–2029 г.“ (Eurochambres Scoreboard: EU 2024–2029 Reducation of Regulatory Burden Reduction), което обобщава направените констатации и представя допълнителни препоръки.
Публикацията съвпада със Съвета по конкурентоспособност на ЕС, 29-30 септември, където опростяването е на дневен ред.
Ето ключовите моменти в публикацията:
„Две години и половина след първия ангажимент на Комисията за рационализиране на задълженията за докладване и няколко ангажимента за приоритизиране на програмата за опростяване, предприятията все още се борят с нарастващите разходи за съответствие и продължават да се ориентират – с високи разходи за дейността си – в нарастващия регулаторен лабиринт на ЕС.
Посланието на Европалати е ясно: тази тенденция прави ЕС по-малко привлекателно и по-малко продуктивно място за бизнес в сравнение с глобалните конкуренти, в исторически момент, в който са необходими спешни инвестиции, за да се запази конкурентоспособността и да се генерира растеж в ЕС.
Европалати приветстват пренасочването на усилията на Комисията от първоначалния фокус върху рационализиране на задълженията за докладване към по-широка и по-амбициозна цел за намаляване на общите разходи за съответствие с поне 25% и с 35% за МСП до края на настоящия мандат.
Пътната карта на Комисията за по-опростена и по-бърза Европа, представена в документа A simpler and faster Europe: Communication on implementation and simplification , предлага нов импулс за постигане на съществен напредък за по-ефективно и целесъобразно законодателство и гарантиране на по-силен ангажимент от страна на всички институции на ЕС към принципите за по-добро регулиране. Времето обаче изтича, обемът от законодателство нараства, както и времето, което предприемачите прекарват в бюрокрация: политическите ангажименти, стратегиите и пътните карти вече трябва да бъдат последвани от осезаеми действия.
Въпреки че Комисията изчислява, че нейните предложения биха могли да донесат 8 милиарда евро облекчение на разходите за съответствие, това представлява само малка част от 150-те милиарда евро, определени от Евростат. Освен това, вълната от правила на ЕС, произтичащи от Европейския зелен пакт, увеличава регулаторната тежест още повече, правейки изискванията за устойчивост все по-неустойчиви.
В тази връзка Европалати приветства плана на Комисията да отложи влизането в сила на Регламента за обезлесяването.
Същевременно инициативи като пакетите „Омнибус опростяване“, въведени от началото на 2025 г., остават или твърде бавни, за да осигурят правна предвидимост, или твърде скромни по обхват.
Макар че посоката на движение е правилна, настоящите темпове и ниво на амбиция правят малко вероятно предприятията да усетят осезаемо облекчение от опростените правила и намалената бюрокрация.
Досега напредъкът по 60-те предложения на Европалати за намаляване на регулаторната тежест остава ограничен (вижте таблицата с резултати по-долу), като само 8 от 60-те предложени законодателни акта (13%) са били частично или изцяло преразгледани за опростяване. Половината от това законодателство (4/8) принадлежи към Категория „Околна среда и устойчивост“, където тежестта върху бизнеса стана особено очевидна и вредна. С първия пакет за опростяване „Омнибус“, Комисията отговори на някои от опасенията на мрежата от търговски палати, като предложи изменения на Директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта (CSRD), Директивата за корпоративна дълга проверка за устойчивост (CSDDD), Регламента за механизма за корекция на въглеродните емисии на границите (CBAM) и Регламента за таксономията.
И все пак, въпреки добрите намерения, политическите дискусии напредват твърде бавно и рискуват да блокират в законодателния апарат. Резултатът е ненужни забавяния и постоянна правна несигурност за бизнеса, което подкопава конкурентоспособността на Европа и обезкуражава инвестициите. Подобно на Марио Драги, който определи подобна ситуация като „бездействие“ и „самодоволство“, и тъй като по-голямата част от посочените 60 предложения все още са недокоснати (41 от 60, почти 70%), Европалати призовава институциите на ЕС и националните правителства да предприемат по-бързи и по-решителни действия за постигане на регулаторна среда, която насърчава предприемачеството, а не го задушава.
Например, предстоящият Цифров пакет следва да предложи по-амбициозни и целенасочени изменения на GDPR в сравнение с предложените с IV Omnibus Simplification пакет. За да постигне това, мрежата на европейските палати е съставила списък с предложения за по-добро съгласуване на защитата на данните с практическите бизнес реалности: Предложения за опростяване на Общия регламент относно защитата на данните - General Data Protection Regulation Simplification Proposals..
По подобен начин, тъй като консултациите относно бъдещото опростяване на законодателството в областта на околната среда продължават, Европалати е подготвила ново предложение, подчертаващо основните регулаторни пречки, пред които са изправени предприятията в тази област: Eurochambres input on the Environmental Omnibus
Предстоящият първи годишен обзорен доклад на Комисията относно опростяването, прилагането и прилагането следва да включва пътна карта и таблица с очаквани цели за следващите години. Въпреки че опростяването на законодателството е първата стъпка, тези усилия следва да бъдат допълнени с ефективни инструменти за съответствие за предприятията, особено за МСП.
Осигуряването на широкото възприемане на цифровите реформи от местните и регионалните власти в целия ЕС е от съществено значение. Търговско-промишлените палати вече подкрепят администрациите на всички нива чрез обучение и изграждане на капацитет. По-силните синергии между всички участници могат да ускорят приемането на цифрови инструменти, като същевременно адаптират услугите към специфичните нужди на местните икономики.
В крайна сметка, по-благоприятна и привлекателна бизнес среда може да бъде постигната само чрез справяне с най-належащите предизвикателства, пред които са изправени европейските предприемачи. Европалати поради това насърчават Комисията да надгражда върху практическия опит на място и да ангажира по-тясно предприемачите и техните представителни организации, за да се обърне тенденцията на спад на конкурентоспособността на Европа.