Назад

Прозрачност, облекчаване на митническите процедури, идентификация на участници и локации

GS1 България информира относно проведена анкета в рамките на проекта FENIX за Проучване на дигиталната мрежа в сектора Транспорт и Логистиката. Участие са взели 122 представители на 3 клъстъра, логистични оператори, софтуерни компании и производители, както и 20 интервюирани експерти от сектора.

Ключовите изводи от анкетата са:

  • дигиталните логистични платформи трябва да бъдат оперативно съвместими и ролята на стандартите за това е много голяма;
  • липсва задълбочено познаване на стандартите, при все това стандартите GS1 са определени като най-добрите за постигането на съвместимост в семантиката;
  • еднозначната идентификацията на логистичните локации е ключова.

На въпрос „Какви са Вашите очаквания за бъдещето на интермодалната логистика“ 79% са отговорили „по-малко хартиени документи и повече електронен обмен между партньорите по веригата.“

„Единен стандарт за обмен на данни би бил предимство. Автоматичното използване на същите формати би било добре. Проблемът е кой въвежда и налага този стандарт? Кой дефинира стандарта?“ – Алекс ван Бредам, основател и изп. директор на TRI-VIZOR, първият в света безпристрастен „оркестратор“ за транспорт и логистика.

Относно целите за използване на дигитални платформи и необходимостта да бъдат  оперативно съвместими:

  • 64.4% от анкетираните отговарят, че ги използват за проследяване;
  • 42.5% ги използват за планиране на маршрути;
  • 94% са на мнение, че е необходимо да има обмен на данни между различните дигитални платформи;
  • 44% дават 6 от 6 звезди, а над 90% дават повече от 4 звезди относно нуждата от използването на стандартите за оперативна съвместимост.
  • Над 70% посочват важността на недвусмислената идентификация на логистичните локации.

Като пречка за имплементирането на стандартите 63% от анкетираните посочват липсата на познания за тяхното прилагане, а 28.1% - това, че клиентите им не проявяват интерес.

На въпроса „Къде виждате необходимост от стандартизация при работа с различни платформи?“, който може да бъде разгледан в два аспекта – технически и семантика (съдържание), по отношение на техническия аспект 66.7% отговарят, че са необходими нови начини за обмен на информация, например чрез API, уеб услуги и други. Погледнато от към съдържанието 54.4% посочват необходимостта от стандартна идентификация на логистичните локации и 50.9% при идентификацията на продукти във веригите на доставки.

„Стандартизираната идентификация на логистичните локации е изключително важна. По различни причини, специално по този въпрос има голяма празнина в споразумението на общностите за морски превоз.“ – кап. Андреас М. ван де Вурф, мениджър пристанищна организация в Maersk Line Netherlands B.V.

Попитани, кой стандарт е подходящ за обмен на данни, 81% от анкетираните посочват стандартите GS1.

На този етап производители и търговци споделят данни посредством имейли, факсове, CSV файлове (43.8%) и чрез EDI (37.5%), докато логистичните оператори (LSPs) (45.5%) и софтуерните компании (42.3%) предпочитат API връзките.

На въпроса за  областите, в които могат да помогнат стандартите, е получен почти еднозначен отговор, както от логистичните оператори (LSPs) така и от софтуерните компании. И двете групи на първо място посочват, че стандартите могат да изиграят важна роля при транспортните документи и при уникалната идентификация на локации.

Проектът FENIX вече работи върху подобряването на оперативната съвместимост и изграждането на първата обединена мрежа за обмен на данни по основните 9 логистични коридора в Европейския съюз.

За повече информация можете да се свържете с GS1 България на тел: 02 811 7 611 или на yordana.topalska@gs1bg.org и gs1bulgaria@gs1bg.org