Министерство на финансите: Рисковете за публичния дълг продължават да намаляват
Показателите за риск за публичния дълг в Албания продължиха да се подобряват през третото тримесечие на 2025 г., приближавайки се до исторически ниски нива, съобщи Министерството на финансите. Делът на вътрешния дълг с падеж в рамките на една година спадна до 40,7% от 40,9% през предходното тримесечие и 41,1% година по-рано. Средният срок на падеж на вътрешните инструменти се увеличи до 2,86 години, което отразява стратегията на министерството за удължаване на сроковете на падеж и намаляване на рисковете от рефинансиране. Средносрочната стратегия за управление на дълга 2025–2029 г. предвижда продължаване на усилията за удължаване на сроковете на падеж и намаляване на краткосрочната експозиция. Валутният риск също намаля до 41,6% от 43,3%, докато лихвеният риск спадна до 40,7% от 41%. Укрепването на лека допринесе за намаляване на стойността на дълга в чуждестранна валута. Подкрепен от по-строги фискални политики и по-силна валута, публичният дълг на Албания следва низходяща тенденция, като спадна от над 74% от БВП през 2021 г. до 54,21% в края на 2024 г. и до очакваните 53,45% до септември 2025 г.
Банката на Албания: Кредитирането на икономиката се връща към растеж
Кредитирането на икономиката в Албания се възстанови през септември след леко забавяне през предходните два месеца. Според Банката на Албания, новите заеми през септември достигнаха 34,2 милиарда албански лека (350 милиона евро), което е увеличение с 20,8% в сравнение със същия месец на предходната година. За първите девет месеца на 2025 г. банковият сектор е отпуснал общо 306,8 милиарда албански лека (ALL) заеми, което е с 9,3% повече от същия период на миналата година. Въпреки че новото кредитиране остава на исторически високи нива, темпът на растеж е по-бавен, отколкото през 2024 г. Индивидуалните заеми бяха основният двигател, като банките предоставиха 95,4 милиарда леки на физически лица за девет месеца, което е увеличение с 23,4% на годишна база. От юли насам влязоха в сила няколко ограничителни мерки върху жилищните заеми, наложени от BoA, включително ограничения за съотношенията дълг/доход и заем/стойност. Въпреки тези мерки, растежът на индивидуалното кредитиране остава стабилен. През септември заемите за физически лица се увеличиха с 19,9%, докато жилищните заеми скочиха с 25,5% в сравнение с предходната година. Бизнес кредитирането също нарасна, макар и с по-бавни темпове. През първите девет месеца частните предприятия са получили 206,7 милиарда лари заеми, което е с 2% повече на годишна база. Тенденцията се засили през последните месеци, като през септември новите заеми за бизнеса достигнаха 24,6 милиарда лари, което е увеличение с 25% в сравнение със септември 2024 г. Като цяло общото кредитиране за икономиката достигна 901,6 милиарда леки през септември, като се увеличи с около 1,1 милиарда лари спрямо август. На годишна база кредитният портфейл остава двуцифрен, с 10,9% повече в сравнение със същия период на миналата година.
Таксиметровият съюз призовава за спиране на по-високите тарифи за електроенергия за електрически превозни средства
Албанският таксиметров съюз призова Министерството на инфраструктурата и енергетиката (MIE) и Органа за енергийно регулиране (ERE) да преразгледат неотдавнашното решение за повишаване на тарифите за електроенергия за зарядните станции за електрически превозни средства (EV). Съгласно решение на ERE от 15 октомври, цената за зарядни станции с инсталирана мощност над 11 kW ще се увеличи от 14 албански лека (ALL) на 22 ALL за kWh, считано от 1 ноември. Съгласно същото решение, по време на пиковите часове тарифата ще бъде с 15% по-висока, достигайки 25,3 ALL за kWh. В писмо, адресирано до MIE и ERE, Таксиметровият съюз отправи три ключови искания: незабавно спиране на новата тарифа до провеждане на публично изслушване със заинтересованите страни; въвеждане на преференциална тарифа за електрически таксита като обществена услуга със социално и екологично въздействие; и създаване на механизъм за субсидии или фискални облекчения, за да се предотврати превръщането на политиката във финансова тежест за сектора. Синдикатът предупреди, че увеличението на тарифите ще засегне сериозно таксиметровия сектор, отбелязвайки, че над 70% от такситата в Албания вече са електрически и са закупени предимно чрез банкови заеми като част от прехода към екологично чист градски транспорт.
Изготвил: Мирослав Миланов, СТИВ - Тирана