Назад

Позиция на Европалати относно предложението на ЕК за регламент за забрана на продукти, произведени с принудителен труд, на пазара на Съюза


Мрежата на Европалати се ангажира с устойчива и отговорна икономическа дейност, която напълно зачита правата на човека, включително забраната на принудителния труд. В този смисъл Европалати приветстват намерението на Комисията да изкорени принудителния труд и въз основа на първоначалната оценка направи някои първоначални препоръки.

1. Резюме
Предложението на Европейската комисия за забрана на продуктите, произведени с принудителен труд, от пазара на Съюза налага нови задължения за спазване на изискванията на дружествата, включително на МСП, в опит да се премахне принудителният труд. В този смисъл Европалати приветстват намерението на Комисията да изкорени принудителния труд. Предложеният регламент обаче съдържа някои ключови слабости, които остават да бъдат преодолени, като например липсата на внимателна оценка на въздействието, включително относно въздействието върху МСП и осигуряването на съгласуваност със съществуващите регулаторни актове на ЕС, по-специално инициативата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост.

2. Мрежата на Европалати се ангажира с устойчива и отговорна икономическа дейност, която напълно зачита правата на човека, включително забраната на принудителния труд. Предложеният регламент за забрана на пускането на продукти, произведени с принудителен труд, на пазара на ЕС ще окаже въздействие върху МСП в Европа, които не са запознати с потенциалното използване на принудителен труд в дадена верига на доставки.

3. Основните съображения на Европалати, свързани с проекта на регламент

  • По отношение на процедурата Комисията е взела предвид съответните международни проучвания (МОТ, ОИСР) при изготвянето на предложението, но Европалати изразяват съжаление относно факта, че преди публикуването на предложението не е публикувана специална оценка на въздействието. Оценките на въздействието са неразделна част от програмата на ЕС за по-добро регулиране и крайъгълен камък за основаното на факти разработване на политики, към които Комисията трябва да се придържа. Ето защо би било добре Европейската комисия да публикува специална оценка на въздействието преди влизането в сила на регламента, в която подробно да се посочва въздействието върху МСП и дали съществуващото законодателство и мерки няма да могат да решат достатъчно настоящия проблем.
  • Що се отнася до съдържанието, като цяло Европалати силно приветстват предложението на Комисията да се възложи тежестта на доказване за установяване на нарушения на компетентните органи в държавите-членки, а не да се делегира тази задача на европейските дружества и МСП, които във времена на голямо икономическо забавяне вече са изправени пред повишени изисквания за съответствие от страна на законодателите на ЕС и националните законодатели.
  •  Също така Европалати считат, че е от съществено значение всяка нова законодателна мярка относно принудителния труд да бъде съгласувана и с регулаторните актове, които вече бяха представени от Европейската комисия, по-специално инициативата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост. В сегашния си вид предложената от ЕК мярка би представлявала значителна тежест за европейските компании, регулирайки условия, които много често са извън прекия контрол на нашите дружества (ниво I), поради много сложния характер на днешните глобални вериги за доставки.
  • По отношение на принудителния труд в Европа съществува и широк спектър от съществуващи правни рамки за борба с проблема. Всички държави-членки на ЕС са ратифицирали основните конвенции на МОТ относно принудителния труд и детския труд. Освен това ЕС активно подкрепя борбата срещу принудителния труд в своята търговска политика както едностранно, така и чрез търговските си споразумения с партньори от трети държави. Съществуват и всеобхватни многостранни ангажименти за надлежна проверка, като например насоките на ОИСР и ръководните принципи на ОИСР, както и ръководните принципи на Организацията на обединените нации. По-специално, и както беше споменато, наред със съществуващото законодателство на национално равнище, предложената нова директива на ЕС относно корпоративната устойчивост и надлежната проверка понастоящем е в процес на законодателен процес и ще изисква от дружествата да действат отговорно не само по отношение на трудовите и екологичните въпроси, но и по съществения въпрос за правата на човека.
  • С оглед на това Европалати считат, че една обща рамка на равнище ЕС може да осигури съгласуваност на различните национални инициативи, но въпреки това трябва да се гарантира, че този инструмент не създава допълнителна бюрокрация и административна тежест за предприятията, особено за МСП, и е в пълно съответствие с вече предложените съответни законодателни действия на ЕС.
  • Освен това Европалати  считат, че насоките за икономическите оператори и базата данни за областите/продуктите с риск от принудителен труд , които трябва да бъдат създадени от Европейската комисия, трябва да бъдат готови и публично достъпни до влизането в сила на регламента, а не 18 или 24 месеца след това. Това е още по-важно, тъй като настоящото предложение не предвижда изключване на МСП, а вместо това изисква основано на риска разследване от страна на компетентните органи, на което нашите икономически оператори трябва да могат да отговорят в рамките на 15 работни дни.
  • На бизнес общността следва да се предостави техническа подкрепа, за да им се помогне да се справят със законодателството. За да направи това, считаме, че ЕС се нуждае от концептуална рамка за обща оценка на риска, както и от ясни насоки за прилагане, като се избягва дублирането на бюрокрацията и се води до опростяване на процедурите, когато е възможно.
  • Освен това следва да се създаде механизъм, който да позволява на икономическите и социалните партньори да участват в бъдещия процес на изпълнение на всички равнища на веригата на доставки.
  • И накрая, по отношение на санкциите би следвало  да се подчертае необходимостта от стимулиране на спазването (т.е. чрез поощрителни награди). В същото време, когато се налагат санкции, Европалати считат, че ще бъде необходимо също така да се включат разпоредби, които са пропорционални и отразяват нюансите по отношение на участието на икономически оператор в принудителния труд. Следователно това трябва да бъде отразено в различните видове препоръки или санкции, наложени от компетентните органи.