За поредна година БТПП проучи нагласите на мениджърите и стратегията им за мотивиране и сплотяване на екипа
Традиционното предколедно проучване на Българската търговско-промишлена палата бе проведено в периода 9-13 декември 2025 г. Анализът на резултатите не показва съществена промяна в практиките на българските фирми по отношение на допълнителните възнаграждения (бонуси) около Коледа. Делът на фирмите обаче, които ще дадат бонуси, е по-малък в сравнение с 2024г. (67% сравнено със 74% от проучването за м.г.).
В анкетата са участвали 154 организации и предприятия от различни сектори - производство, услуги, търговия, машини и оборудване, храни и напитки и други, предоставяйки задълбочен поглед върху динамиката на мотивационната политика в страната. В сравнение с предходното проучване се наблюдава спад на участвалите мениджъри, най-вероятно заради нестабилната икономическа и политическа среда в края на 2025г., несигурността около бюджетната процедура и основните макроикономически параметри и политики, непредвидимите данъчно-осигурителни режими, трудови и социални плащания.
От проучването става ясно, че 67% от фирмите отново предвиждат да дадат бонуси, което е позитивно в днешната динамична среда, като в същото време показва желание на работодателите да поощрят и мотивират своите служители, когато възможностите и ресурсите на компанията позволяват. Делът на компаниите, които основно са мотивирани от подобрено финансово състояние, остава същия като миналата година.
Същевременно се наблюдава задържане на дела на фирмите, които планират коледните бонуси да бъдат част от тяхната мотивационна политика и през 2025г. Делът на фирмите, планиращи да не дадат бонуси, е 21% за 2025г, на фона на 14% през 2024г. Бизнесът е по-внимателен при планиране на допълнителни разходи в края на годината, но работодателите продължават да търсят начини за допълнителни материални придобивки, макар и често по-малки от предходни години. Наблюдава се обаче и задържане на дела на фирми, които все още не са взели решение и изчакват последните работни дни преди празниците (12% за 2025 и 2024г.). Тези резултати биха могли да се интерпретират в контекста на динамиката на следните показатели и външни макроикономически фактори:
- предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2026 г., което ще създаде допълнителни финансови разходи за компаниите. 1,30% от фирмите са посочили именно очакваното повишаване на заплатите на персонала като причина да се въздържат от коледен бонус;
- общият недостиг на финансови ресурси, който е отражение на сегашните икономически условия. Скача делът на фирмите (12,34% през 2025г.), които посочват като водеща причина да се въздържат от бонуси финансовото състояние на предприятието;
- някои фирми вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година или дават текущо през годината други видове бонуси, което изглежда е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнително и коледни бонуси.
По отношение на начина на определяне на бонусите, проучването показва, че голям процент от работодателите предоставят бонуси според индивидуалното представяне на всеки служител (47%) а тези, които дават еднаква сума за всички, са 41,22%. Не е малък процентът на фирмите (12,21%), които определят бонуса според йерархията и длъжността в компанията.
Относно размера на предвижданите от работодателите бонуси, най-голям дял заемат тези, които ще определят сума в рамките 200-500 лв. (29,63%), както и тези, които ще организират коледно тържество за служителите. Забелязва се спад в процента на фирмите, които ще дадат бонуси само до 200лв. - от 24,19% през 2024 на 20% за 2025г. В същото време, се наблюдава и леко увеличение на по-големите бонуси - над 1000 лв. (дори могат да се дефинират и в диапазона на 13-та заплата), които от 13% през 2024 г. нарастват до 20,74% през 2025 г.
Заключение: проучването показва, че 58,78% от фирмите запазват същия размер на бонусите си в сравнение с миналата година, докато един съществен дял от 27,48% са увеличили размера на своите бонуси. Само 13,74% планират да предоставят по-ниски бонуси, което е увеличение с 0,41% през 2025 година.
Още данни и графики ТУК