Българската търговско-промишлена палата започва проучване на националните особености на правната рамка, размера и структурата на сектора на гражданската авиация, както и влиянието на големината и степента на синдикализъм на предприятията, работещи в него.
Проучването е по линия на европейския проект TRANSFER „Превръщане на сектор управление на въздушното движение в успешен пример на споделени практики на социален диалог“, в който БТПП е партньор.
Основната цел на проучването е да бъдат оценени правилата и официалните документи, регулиращи социалните отношения в областта на въздушния транспорт и свързаните с него сектори, както и идентифициране на добри практики.
Допитването ще се проведе под формата на онлайн въпросник, който е насочен към идентифициране на причините, които възпрепятстват създаването на механизми за информиране и консултиране на ниво предприятие или пречат на тяхното ефективно функциониране.
Ще бъдат анализирани ситуации, в които компании не са въвели предвидените в законодателството механизми за участие на работниците, или те съществуват само формално, без реално прилагане или без резултат в посока включване на работниците в процесите на вземане на решения. Ще бъдат събрани мнения на различни заинтересовани страни относно възможни решения за подобряване на участието на работниците в подсекторите на гражданската авиация.
Въпросникът си поставя и амбициозната цел да направи оценка на нивото на доверие и взаимно уважение в партньорството в предприятията
Доверието е необходимо, защото живеем в сложен свят, в който разчитаме на хора и организации, които не познаваме напълно и които не съществуват единствено за нашите лични нужди. В организациите обикновено се разграничават три форми на доверие:
Калкулирано доверие – най-ниското ниво на доверие. То се основава на рационална оценка, че поведението „да се доверя“ носи най-голяма полза или най-малко негативи. Това доверие е често повърхностно и краткотрайно.
Доверие, основано на познание – възниква при история на взаимодействия и обмен на информация между социалните партньори в различни ситуации. Постепенно се формира предвидимост в поведението на другата страна. За развитието на това доверие са необходими дългосрочни взаимоотношения и редовна комуникация.
Доверие, основано на идентификация – най-силната форма. То се изгражда, когато страните споделят общи цели, разбират потребностите си и могат да действат една от името на другата.
На тази основа изследването ще се опита да оцени поведението на социалните партньори и да идентифицира факторите, които възпрепятстват създаването или ефективното функциониране на механизми за доверие и взаимно уважение на ниво предприятие.
С помощта на резултатите от проучването ще бъдат идентифицирани ключови предизвикателства при прилагането на правната рамка относно информирането и консултирането на работниците в подсекторите на гражданската авиация.
Изследването ще се стреми да установи наличието на вътрешни формати/комитети или механизми, които бързо и ефективно да разрешават възникнали спорове между социалните партньори. Това може да бъде:
- постоянно действащ формат, който редовно разглежда общи въпроси като натоварване или графици;
- временен формат, създаден за конкретни случаи – например при въвеждане на нови технологии.
И в двата случая е важно тези комитети да имат ясно описани и договорени процедури, определящи ролите на страните и начина за разрешаване на разногласия, за да се гарантира уважение, доверие и да се избегнат недоразумения.
Българската търговско-промишлена палата приканва организациите и работниците, опериращи в подсекторите на гражданската авиация да попълнят въпросника. Времето за отговори е около 5 минути.
Проучването по проект TRANSFER ще продължи до 20 февруари 2026 г.
---------
За проект TRANSFER „Превръщане на сектор управление на въздушното движение в успешен пример на споделени практики на социален диалог“:
Проектът се изпълнява от консорциум от синдикати и работодателски организации от Италия, Полша, България, Румъния и Черна гора, с подкрепата на CESI и ATCEUC като асоциирани партньори. Той обхваща:
- синдикати и организации на работодатели;
- подкрепа и ангажимент от социалните партньори на ниво ЕС;
- работа по въпроси, теми и приоритети, определени в рамките на социалния диалог на ниво ЕС;
- принос към работата на Комитета за гражданско въздухоплаване;
- подобряване на капацитета на социалните партньори за постигане на ефективни резултати от социалния диалог в гражданското въздухоплаване.
Проектът ще продължи 2 години. Съфинансира се от Европейския съюз.