Европейската комисия и националните органи за надзор на пазара представиха резултати от проверката на безопасността на продуктите, продавани онлайн в ЕС.
Целта на проверката е да се установи дали търговците, предлагащи тези продукти, и онлайн платформите, които посредничат при тяхната продажба, спазват Регламента за общата безопасност на продуктите.
Във фокуса на проверката попадат продукти за деца, продавани онлайн в ЕС, като раници за носене на бебета и биберони. Проверката установи, че онлайн-пазарите спазват основните изисквания – в 95% от случаите е предоставена правилна идентификация на продукта, например чрез снимки или баркодове. Същевременно трябва да се направи повече, за да се гарантира, че потребителите получават цялата необходима информация за безопасността – например данни за производителя или лице за контакт в ЕС.
Само 53% от платформите са посочили изискания контакт за съответните надзорни органи и са се регистрирали в портала Safety Gate – системата на ЕС за бързо предупреждение за опасни продукти. Органите за надзор на пазара съобщават също, че след премахване на опасни продукти по разпореждане, някои от тях отново се появяват в платформите.
Хена Виркунен, изпълнителен заместник-председател по технологичен суверенитет, сигурност и демокрация, каза: „Европейците заслужават безопасни продукти, независимо дали ги купуват онлайн или офлайн. Благодарение на тази проверка имаме ясна представа как се справят онлайн пазарите с гарантирането на безопасността на стоките, които допускат в домовете ни. Макар да виждаме общо съответствие, има и място за подобрение. Призоваваме националните органи да предприемат необходимите последващи действия по тези констатации.“
Майкъл Макграт, комисар по демокрация, правосъдие, върховенство на закона и защита на потребителите, каза: „Тази проверка е един от новите инструменти, въведени с нашите осъвременени правила за безопасност на продуктите. Тя се доказва като ценен способ за проверка на съответствието в онлайн пазарите и ще информира пряко бъдещите ни действия. Нашата цел остава ясна: да гарантираме, че до европейските потребители достигат само безопасни продукти – независимо дали са закупени онлайн или офлайн.“
Органите за защита на потребителите провериха над 1700 обяви за продукти за деца от 47 онлайн платформи в периода 1 април – 15 май 2025 г., включително така наречените “много големи онлайн платформи” (VLOPs): AliExpress, Amazon, Shein, Temu и Zalando.
В резултат на проверките националните органи изпратиха 252 разпореждания и други искания към онлайн платформите, за да проверят техните реакции – отговор бе получен на 79% от тях.
Мрежата за безопасност на потребителите, заедно с Комисията, ще продължи да наблюдава спазването на правилата при продажбата на продукти на пазара в ЕС – както онлайн, така и офлайн – и ще предприема мерки, когато опасни продукти се появяват отново след премахване.