Назад

Зам.-председателят на БТПП д-р Васил Тодоров представи информация относно промените в американското право в областта на безпилотните летателни системи



Д-р Васил Тодоров участва в Панел 3 „Специализирани насоки и бъдещи тенденции“ на Inter Drone EXPO 2025 в София, организиран от Асоциацията на българската авиационна индустрия (член на Съвета на браншовите организации при БТПП). Пред аудиторията той направи презентация на предстоящите законодателни промени в американското право относно регулациите на безпилотните летателни средства, широко дискутирани при неговото посещение на COMMERCIAL UAV EXPO 2025, Невада, САЩ, в началото на септември т.г.

Основният нюанс при комуникацията с американските фирми е очакваната промяна на Федералните авиационни правила на САЩ в нова Част 108, свързана с цялостно изменение на концепцията на регулация на дрон системи извън визуален контрол. Настоящият режим, действащ по Част 107 от ФАА, се прилага само за малки дронове – с тегло до 25 кг и засяга значителна част от бизнеса с този вид машини.

Тодоров информира, че към настоящия момент американското законодателството по отношение на безпилотните системи съдържа много забрани. Забранява се управление на дронове извън визуален контрол, съществува забрана за управление на дронове в тъмната част на деня, забрана за управление над места с автомобилен трафик, забрана за излитане на дронове от движещи се превозни средства и други. Тези забрани все пак могат да бъдат преодолявани от фирмите, но се изисква кандидатстване за разрешителни. След обследване на конкретен случай, се издават т. нар. „уейвъри“ – документи за изключения от съответната забрана. Стандартният период за успешно издаване на подобен документ е 60 дни. При по-специфични случаи обаче може да отнеме и повече време. Това представлява пречка за местния бизнес, и не само.

За облекчаването на регулациите и стимулирането на бизнеса в САЩ вече се предприемат мерки в посока изменение на правилата – от издаване на уейвърите да се премине към сертификация на оператори, която да става чрез описване на дейностите, които смятат да осъществяват при рутинни задачи, за да не се налага за всяка една отделна операция да се искат разрешителни, които да костват финансови и времеви ресурси на компаниите.

Новият Регламент 108 от Федералните и авиационни правила на САЩ се очаква да предостави възможност за получаване от компании на еднократно сертифициране на правото за изпълнение на рутинни задачи от оператори. По него ще се изисква всеки един дрон да има вграден Remote ID – отдалечен идентификатор, съдържащ в себе си цифровите идентификационни номера на машината, да предава GPS координатите на съответната машина, да дава информация за летателен план, скорост, височина, посока на придвижване, информация за контролния център/оператор, час и дата. Всичко това се изисква, за да може безпилотните системи да бъдат интегрирани безопасно в останалия въздушен трафик. Всеки един дрон, също така, ще трябва да бъде снабден със система, която да може да засича опасности и с преминаване в автоматичен режим да ги избягва (avoid and detect).

Д-р Васил Тодоров сподели мнение, че в ЕС тези регулации вече са действащо право, включително и за България. Регламент 945 от 12 март 2019 г. и Регламент 947 от 24 май 2019 г. вече от години уреждат статута, правилата и процедурите за експлоатация на безпилотни летателни средства.

Според него основен начин за насърчаване на иновациите в областта на безпилотните системи в България за момента остават възможностите за проектно финансиране, основно през европейските фондове, като държавата също трябва да предвиди ресурс за подпомагане на иновации в такива сфери, които определя за приоритетни.