Назад

ЕС противодейства на субсидиите за стомана, произтичащи от ограниченията върху износа на суровини и транснационалните субсидии от Китай


ЕС наложи антисубсидийни мита върху вноса на студеновалцовани плоски продукти от неръждаема стомана с произход от Индонезия и от Индия. Като се има предвид, че Индонезия заема челно място, ЕС противодейства на силно нарушаващите търговията ограничения върху износа на ключови суровини, свързани и с китайското финансиране.

Освен това ЕС предприема действия срещу преференциалното финансиране, предоставено от Китай на Индонезия като част от сложна схема за субсидиране на износ за ЕС. Без тези коригиращи действия способността на ЕС да произвежда студеновалцовани плоски продукти от неръждаема стомана, които са от съществено значение за строителството, енергийното оборудване, инфраструктурата, потребителските стоки и превозните средства, би била застрашена.

Въпреки че членовете на СТО имат право да развиват своята стоманодобивна промишленост и да експлоатират запасите си от суровини, те не могат да го направят в нарушение на международните търговски правила. Мерките, наложени днес върху студеновалцовани плоски продукти от неръждаеми стомани от Индия и Индонезия, подчертават решимостта на ЕС да използва в максимална степен инструментите за търговска защита, за да обхване и противодейства на новите форми на нарушаващи търговията практики. Антисубсидийните мита са определени на 7,5 % за Индия и 21 % за Индонезия. Те са в допълнение към антидъмпинговите мита, наложени през ноември 2021 г., които варират между 13,9 % и 35,3 % за Индия и между 10,2 % и 20,2 % за Индонезия. Взети заедно, тези мита водят до равнище на защита за стоманодобивната промишленост на ЕС над 40 %, като по този начин се противодейства на несправедливото предимство, което тези нарушаващи търговията практики предоставят на внасяните от Индонезия и Индия стоманени продукти.

Контекст

Справянето с все по-сложните схеми за субсидиране между трети държави е от решаващо значение за оцеляването на промишлеността на ЕС. В този случай Индонезия, един от основните производители на никелова руда в света, иска да увеличи максимално стойността на тази оскъдна суровина, като развие местна промишленост надолу по веригата, а не просто да я изнася. Като се има предвид мащабът на необходимите инвестиции, Индонезия е подтикнала Китай за създаването на такава промишленост, като използва китайско преференциално финансиране в рамките на инициативата на Китай „Един пояс, един път“. В замяна на това Индонезия е осигурила на Китай достъп до никелова руда на ниски цени чрез сложна система, включваща ограничения върху износа. Промишлеността на ЕС беше засегната не само от вноса на субсидирана неръждаема стомана, но и от пълното затваряне на индонезийския пазар като източник на никелова руда за нейното собствено производство на неръждаема стомана.

ЕС предприема действия за втори път с цел да се справи с кръстосаното субсидиране от страна на Китай. През юни 2020 г. ЕС предприе действия за справяне с тази иновативна форма на субсидиране от страна на Китай на китайски дружества и съвместни предприятия, установени в специални икономически зони в Египет, произвеждащи тъкани от стъклени влакна (ТСВ) и продукти от стъклени влакна (ПМСВ).

Индонезийските ограничения върху износа на суровини също се разглеждат от ЕС в рамките на по-широка процедура за уреждане на спорове в рамките на СТО.

В допълнение към антисубсидийните мерки, наложени на Индия и Индонезия, понастоящем ЕС е въвел антидъмпингови мерки срещу вноса на студеновалцовани плоски продукти от неръждаема стомана от Китай и Тайван. Митата варират между 24,4 % и 25,3 % за Китай и между 0 % и 6,8 % за Тайван.