Назад

Законодателните актове на ЕС за цифровите пазари и цифровите услуги: въведение


Законодателните актове за цифровите пазари и цифровите услуги, по които Парламентът гласува окончателно на 5 юли т.г., ще създадат по-безопасна, по-справедлива и по-прозрачна среда онлайн.

Силата на цифровите платформи
През последните две десетилетия цифровите платформи се превърнаха в неизменна част от нашето ежедневие – трудно е да си представим интернет без Amazon, Google или Facebook.

Ползите за потребителите са явни, но има и рискове. Доминацията на платформи онлайн им дава огромно предимство пред конкурентите, а също така и необосновано влияние върху демокрацията, основните права, развитието на обществото и икономиката. Те често предопределят иновациите и потребителския избор и служат като „пазачи на информационния вход“ между малкия бизнес и потребителите на интернет.

Европейският съюз иска да преодолее дисбаланса и затова актуализира правилата за цифровите услуги. Законодателните актове за цифровия пазар и цифровите услуги ще създадат единен комплект от правни норми за целия ЕС.

Законодателният акт за цифровите пазари: регулиране на големите платформи

Целта на законодателния акт за цифровите пазари е да гарантира равни условия на конкуренция за всички дигитални компании независимо от размера им.

Въвеждат се ясни правила за големите платформи - какво следва или не следва да правят, за да не могат те да налагат несправедливи условия и практики на фирмите и потребителите, които ги ползват. Такива практики могат да бъдат поставянето на продукти или услуги на самата платформа на по-предно място от подобни услуги, предлагани от други търговци, или лишаване на потребителите от възможност да изтрият предварително инсталиран софтуер или мобилно приложение.

Мобилните приложения за размяна на съобщения ще бъдат свързани - потребителите ще могат да си пишат, да изпращат файлове или да правят обаждания с видео между различни приложения.

Законодателния акт цели да се насърчат иновациите, конкурентоспособността и растежът и да се помогне на малките и стартиращите компании да се конкурират с големите.

Законодателен акт за цифровите услуги: за по-безопасно цифрово пространство

Законодателният акт за цифровите услуги се стреми да създаде по-безопасно цифрово пространство за потребителите и компаниите и да защити основните права онлайн. Основните проблеми, които той се опитва да реши, са търговията и размяната на незаконни стоки, услуги и съдържание онлайн и разпространението на дезинформация в резултат на дейността на алгоритми.

Законодателството ще даде повече контрол на хората върху това, което те виждат онлайн: те ще имат повече информация защо конкретно съдържание им е препоръчано и ще могат да изберат опция техните данни да не бъдат обработвани за създаване на профил. Таргетираното рекламиране към деца ще бъде забранено, а използването на чувствителни данни за потребителите като сексуална ориентация, религия или етнос няма да се позволява.

Новите правила ще помогнат за защитата на потребителите от незаконно или вредно съдържание. Премахването не незаконно съдържание ще става по-бързо, а правилата за вредното съдържание (например, политическа дезинформация или неточни твърдения, свързани със здравето) ще бъдат изяснени, включително по отношение на защитата на свободата на словото.

Актът за цифровите услуги включва и правила, които целят да гарантират безопасността и високите стандарти за качество на стоките, продавани онлайн в ЕС. Потребителите например ще имат по-пълна информация за реалните продавачи на продуктите, които купуват.  

Следващи стъпки

Законодателният акт за цифровите услуги влезе в сила на 16 ноември 2022 г. и ще се прилага директно в целия ЕС от 17 февруари 2024 г. Много големите платформи и търсачки ще трябва да изпълняват задълженията си по акта още преди това – в рамките на четири месеца след определянето им за такива. Европейската комисия изготви първи списък на много големите платформи на 25 април 2023 г.

Законодателният акт за цифровите пазари влезе в сила на 1 ноември 2022 г., а правилата започнаха да се прилагат от 2 май 2023 г. От 25 август 2023 г. много големите цифрови компании, определени от Комисията, трябва да се съобразяват с новите изисквания.