Брой 170 (427), 02-09-2013
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ПРЕПОРЪЧАНО ЧЕТИВО

Как да спрем глупавите закони


Автор: Светла Костадинова, Институт за пазарна икономика

Глупави законодателни идеи винаги има. Независимо кой е на власт. Вярно е, че за определени правителства/парламенти те са повечко, но това не учудва никого. Разбира се, винаги ще се намери някоя малка групичка, която да печели и от глупавите предложения и всъщност това е основната причина те да се предлагат – или безмерно невежество на инициаторите, или открит лобизъм в полза на силно ограничен кръг от фирми, които ще имат значителни облаги. Всичко това – за сметка на потребителите.

Последните идеи за хипермаркетите (виж тук), отношенията с ЕРП-тата (виж тук) или земеделската рента (виж тук) са очевиден пример за нещо много по-дълбоко. Всъщност, повече от 90% от законите и измененията в тях се правят без реален мисловен процес, който да е насочен към решаването на конкретен проблем. Затова и постоянно се налагат промени, гражданите и фирмите плащат високата цена да бъдат управлявани лошо, а голяма част от икономиката все още е подвластна на монополни структури/практики, които извличат облаги за сметка на всички останали.

Спирането на глупавите законодателни идеи не е лесна работа, още повече че не всичко е видимо. Всъщност, постоянно се правят политики, които не допринасят за благосъстоянието ни, но остават незабелязани. Затова законодателният процес трябва да е така структуриран, че:

  • Да се основава на възможно най-много факти и доказателства, а не просто на предположения, добри намерения или желания за добруване;
  • Да спира повечето вредни инициативи още на ниво идея в администрацията;
  • Да спира повечето лобистки предложения, дори и да влязат в Парламента за разглеждане;
  • Да дава възможност за ефективна обратна връзка от гражданите към администрацията по време на изготвяне на дадена политика;
  • Да може бързо да се поправят законодателни грешки;
  • Да е прозрачен, за да осигурява предвидимост и да вдъхва доверие у гражданите, които да спазват правилата.

Правенето на политиките у нас не може да отговори на нито едно от горните изисквания, но е факт, че се полагат някакви усилия в тази посока. В последните два месеца се случиха промени и се публикуваха предложения за работата на трите нива, които са ключови за добрия законодателен процес – изпълнителна власт, Министерски съвет и Парламент (конкретните идеи са в края на статията).

Какво означават промените и предложенията?

Ето как би изглеждал процесът на правене на политики, ако се приемат и започнат да се прилагат предложенията за промени от последните месеци:

  1. Има проблем за решаване, който налага действие от министерство Х;
  2. То изготвя оценка на въздействието по стандартизиран модел, която да покаже възможните решения на проблема, като препоръча едно от тях;
  3. Оценката се съгласува с дирекция в МС, която следи дали е изготвена по модела;
  4. Изготвената оценка се публикува на www.strategy.bg  за минимум 14 дни обсъждане;
  5. След изтичане на срока за консултациите министерството Х прави обобщен доклад – колко и от кого са получени становища, какви са те и т.н.
  6. Проектозаконът, заедно с оценката и мотивите, се внася за разглеждане на заседание на МС;
  7. Законопроектите, които се внасят от МС в Парламента са придружавани от оценката на въздействието и мотивите.

Видно е, че процесът би бил много по-различен от сегашния. Ще има информация, прозрачност, възможност за участие на засегнатите страни преди да има промяна, ще може да се води дебат по същество – с конкретни цифри и факти.

Има ли шанс да се случи тази реформа?!

И докато дотук почти нямаме бележки по идеите за промяна на законодателния процес, то имаме достатъчно основания да се съмняваме, че реформата ще стане факт, защото:

  • Част от предложенията се предвижда да влязат в сила от 2015 г., а никой в момента не може да си позволи подобен дългосрочен хоризонт;
  • Всяко ново правителство от последните пет в началото на мандата си декларира, че ще направи тези стъпки, но единствено през 2008 г. видяхме някакви малки промени, които не промениха процеса качествено;
  • Отлагането за 2015 г. дава възможност на администрацията да организира съпротива срещу готвените промени – дори и за част от чиновниците тази промяна на законодателния процес да помага да преодоляват глупостите вътре в администрациите си, друга част от тях всъщност не иска да бъдат по-прозрачни и по-аналитични. Някои просто наивно и нагло вярват, че знаят всичко и никой не е по-наясно от тях как трябва да се реши даден проблем (всички плащаме за тази арогантност и самонадеяност постоянно), а други са против защото често не могат да докажат смисъла от действията си и задължителната оценка ще е спънка в работата им.

Независимо от опасенията ни, всичко описано като замисъл има безценни ефекти за всички и заслужава похвала. Предстои да видим какво ще се случи.

Повече за оценката на въздействието можете да прочетете тук, а конкретни оценки има тук.

Последни промени – приети и предложени от Министерски съвет, Изпълнителната власт и Парламента ТУК

НОВИНИ ОТ БТПП
БТПП: Административното увеличаване на МОД за сектори без споразумения има негативен ефект
Системата може да постави сериозна бариера пред наемането на нискоквалифицирани работници, тъй като не позволява намаляване на разходите на работодателите за наемане на работна сила по време на криза Още
Среща с новоназначения търговски представител на България в Белград
Дискутирани бяха актуални въпроси, свързани с развитието на двустранните отношения чрез участие в програмите за трансгранично сътрудничество България - Сърбия Още
„Ормита“ започва да работи и на българския пазар
Компанията има офиси в 54 държави, като в нейната система оперират над 220 000 фирми Още
НОВИНИ ОТ БРАНШОВИ ОРГАНИЗАЦИИ
Българска асоциация по рециклиране: Обратното начисляване по ДДС в сектора е добрият механизъм за справяне с измамите
Действащото сега законодателство е довело до успокояване работата на компаниите в бранша Още
ОФЕРТИ/ТЪРГОВЕ/КОНКУРСИ
Оферти за бизнес партньорство
ИКОНОМИКА - АНАЛИЗИ, ПРОГНОЗИ
312 458 нефинансови предприятия са подали годишен отчет за дейността си през 2012 г. в НСИ
Най-много са работниците в сектора на услугите, който формира 24,6% от общия обем на продукцията на нефинансовите предприятия Още
БЪЛГАРИЯ И ЕС
Проектът на споразумението за партньорство на Република България беше изпратен на Европейската комисия
В настоящата версия са отразени коментарите на ЕК от първия кръг на технически консултации Още
ПРЕПОРЪЧАНО ЧЕТИВО
Как да спрем глупавите закони
Автор: Светла Костадинова, Институт за пазарна икономика Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Специализирани хранителни изложения в Интер Експо Център – София