Назад

Търговията с хранителни продукти в Румъния


Един от най-интересните сектори за българските компании е именно хранително-вкусовият. Биляна Маринова от Българо-румънската търговско-промишлена палата често консултира фирмите точно по тази тема и подготви кратък обзор на сектора за 2022 г. И така, кои са най-важни събития в търговията с храни в Румъния.

2022 година бе белязана от рекордна инфлация. Повечето продукти и услуги поскъпнаха. Цената на основните храни и като цяло потребителските стоки нарасна с 30-50% в сравнение с преди година. Рекордната инфлация, доближи 17% в края на 2022 г.

  • Потребителите станаха по-внимателни. Играчите в „модерната“ търговия - както търговците на дребно, така и техните доставчици - казват, че увеличението на цените оставя своя отпечатък върху потребителското поведение, като хората са по-внимателни при покупките си.
  • Експанзията продължава. През 2022 г. модерната търговия в Румъния надхвърли прага от 4000 магазина (независимо дали става дума за хипермаркети, супермаркети, дискаунт единици, modern proximity или cash&carry).
  • Частни марки. Частните марки, разработени от търговците на дребно, все повече присъстват на рафтовете през последните години. Предимство имат продуктите с имена като Pilos, K-Classic, Tex или Gusturi Româneşti, чиято цена е до 30% по-ниска от големите марки. Годишно румънците харчат 5,5-6,5 милиарда евро за продукти, които носят една от собствените марки на търговците на дребно, но все още има място за растеж, и то голям. Средният пазарен дял на тези продукти е около 25% от продажбите на масови потребителски стоки. Почти всички семейства в Румъния са закупили продукт на частна марка поне веднъж през първите шест месеца на 2022 г.
  • Онлайн търговията забави инерцията си. През годините на пандемията онлайн сегментът беше този, който имаше най-добро развитие. През 2022 г. обаче с премахването на ограниченията хората се върнаха към физическите магазини.
  • Партньорства с бензиностанции – нова ниша. „Шампионът“ по експанзия през първите десет месеца на 2022 г. (последните данни) е Auchan. Между януари и октомври 2022 г. компанията отвори 124 магазина MyAuchan в станции на Petrom в много населени места в страната. Успоредно с това през 2022 г. френската група Carrefour отвори серия от „тестови“ магазини в рамките на бензиностанции Rompetrol - вторият по важност играч в търговията на дребно с горива.
  • Хипермаркетите променят облика си. Например Cora намалява площта на някои хипермаркети и запълва останалото свободно пространство с други марки. Auchan говори за превръщането на определена зона в логистично пространство за доставки.

Какво се случва с традиционната търговия?

Три от всеки четири традиционни търговски обекта, открити през 90-те години, днес вече не са на пазара.

В момента има само около 40 000 магазина, активно работещи в традиционната търговия в Румъния. За сравнение, през 90-те години, преди развитието на съвременната търговия, те са били над 150 000.

Основната причина за затварянето на повечето такива магазини е експанзията на международните вериги супермаркети и хипермаркети. Те влязоха в Румъния с по-добра ценова политика, по-широки портфейли и постоянно се адаптираха към средата. Икономическите кризи и променящото се потребителско поведение също изиграха важна роля.